Hlavní obsah

Do Česka se vrací nafta z německého vězení. První vlak v pořádku, další budí pochybnosti

Není jasné, zda si Česko veze z uvolněných nádrží v Bavorsku cenný náklad, nebo ekologickou zátěž.

Článek

Z návratu první části nouzových zásob nafty, které si Česká republika nechala před šesti lety uložit v nádržích v bavorském Krailingu a pak o ně málem přišla, je politická událost.

Na nádraží v západočeské Temošné cisterny s naftou očekávali nejen předseda Státní správy hmotných rezerv Pavel Švagr, ale také ministr zahraničí Lubomír Zaorálek a dokonce premiér Bohuslav Sobotka.

Státní nafta byla totiž poslední dva roky v Německu „uvězněna", protože firma Viktoriagruppe, které ji stát svěřil, zkrachovala. Proto mohou politici vydávat návrat zásob za úspěch.

Seznam však zjistil, že náklad nemusí být tak cenný.

Případ české nafty

Česko si před 6 lety uložilo strategické zásoby do skladů, které v Německu vlastnila firma Viktoriagruppe. Ta se však v září 2014 dostala do potíží a její české pobočce byly kvůli dluhům na dani obstaveny účty.

Mateřská společnost Viktoriagruppe v Německu na sebe v prosinci podala insolvenční návrh a od té doby český stát o své hmotné rezervy bojuje. Insolvenční správce mu totiž původně odmítl uskladněnou naftu v Krailingu uznat.

Situace se vyřešila s novým kupcem bavorského areálu. Tím se stala firma Krailling Oils Development, za kterou oficiálně stojí přerovská společnost FAU.

Podle informací Seznamu totiž mezi státními úředníky, kteří se na „záchranné operaci“ podíleli, panují velké pochybnosti o tom, jakou má dovezená nafta kvalitu. Šéf státních hmotných rezerv Pavel Švagr ale jejich pochybnosti nesdílí, v pátek ráno informoval, že testy prvního vlaku ukazují, že nafta bude v pořádku.

Aby byly pohonné hmoty použitelné, musí se v určitých časových cyklech v nádržích obměňovat, zpravidla tak, že je společnost prodá a nakoupí nové. Jenže podle zdrojů redakce se tato potřebná obměna v Kraillingu neodehrála celých šest let.

To, že se s uloženou naftou musí „pracovat", potvrzují i experti.

"Pro motorovou naftu je doporučena maximální doba skladování po dobu 3 měsíců. V případě potřeby skladovat motorová paliva po delší dobu, je nezbytné vytvořit takové podmínky, které motorové palivo ochrání před nežádoucími vlivy a budou minimalizovat jeho stárnutí," řekl Seznamu Jan Špinka z divize paliv a maziv společnosti SGS.

Kolik toho je

Otazníky nad zásobami, které se z Německa vracejí, vzbuzuje i to, že není vůbec jasné, kolik nafty v německých skladech leží.

Viktoriagruppe totiž podle zjištění českých úřadů vykazovala jiné množství uložené nafty pro německé úřady a jiné pro ty v Česku.

Proto Státní správa hmotných rezerv loni v Krailingu prověřovala podezření, že v areálu funguje sofistikovaný systém potrubí, díky němuž se dá s výškou hladiny v nádržích manipulovat. Případ dodnes prověřuje policie.

Na tiskové konferenci v pátek ráno Pavel Švagr řekl, že nafta je podle prvních testů, které udělali, v pořádku. „Je naprosto v pořádku," uvedl Švagr, který už dříve sdělil, že se do Česka přiveze jen nafta, která bude „podle evropských norem“, tedy použitelná.

Kvalita nafty však není jediný důvod k pochybnostem. Nad celou operací s návratem nafty a nad jejím „vysvobozením" z Německa se totiž vznáší ještě nejistota, kdo ve skutečnosti stojí za firmou, která areál v Krailingu koupila a odvoz české nafty umožnila. Redakce Seznam Zprávy už nyní chystá pokračování případu Viktoriagruppe.

Související témata:

Doporučované