Hlavní obsah

Dlužníci v problémech musí začít vyjednávat. Končí plošný odklad splátek

Foto: Getty Images

Končí vládní odklad splátek. V listopadu už se budou muset dlužníci v potížích individuálně domlouvat s věřiteli. (ilustrační snímek)

S koncem října vyprší termín, dokdy lidé mohli odkládat splátky. Nově musí o případných dalších úlevách vyjednávat přímo s věřiteli. Bude to efektivnější a rychlejší, říkají věřitelé.

Článek

Lidem, kteří mají finanční problémy a využili plošnou možnost odkladu splátek, vyprší o tomto víkendu krajní lhůta. Od listopadu budou muset opět začít posílat peníze svým věřitelům.

Podle České bankovní asociace se jedná zhruba o 240 tisíc dlužníků. Dočasný odklad splátek jim končí ve chvíli, kdy se Česko nachází v další vlně pandemie a kvůli zavřeným obchodům a restauracím opět řada lidí řeší výpadky příjmů.

Tentokrát ovšem vláda k dalšímu plošnému odkladu nechce přistoupit. Namísto toho nechává na věřitelích, jako jsou banky nebo nebankovní instituce, aby společně s dlužníky dohodli, jak potíže se splácením řešit.

Ministryně Alena Schillerová v pátek po jednání s Českou bankovní asociací řekla, že nenavrhne další plošný odklad splátek, protože se banky zavázaly, že budou problémy klientů řešit individuálně.

„Společným zájmem zodpovědných poskytovatelů úvěrů je najít cestu, jak pomoci ohroženým klientům s hledáním řešení i bez státních zásahů. Je to efektivnější a rychlejší,“ řekl Aleš Janků, výkonný ředitel Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů.

Budou-li tvrdí, peníze nevymůžou

Pochopení pro toto řešení se objevuje i ze strany odborníků na dluhové poradenství, kteří se snaží pomáhat lidem s finančními potížemi.

„Měl by se dát čas věřitelům s tím popasovat individuálně,“ tvrdí například Daniel Hůle, expert na dluhové poradenství z Člověka v tísni.

Věřitelům zároveň důvěřuje, že se budou snažit najít to nejpřiléhavější řešení. „Věřím jim. Trčí jim v tom nezanedbatelný počet klientů a oni musí vědět, že když budou tvrdí a budou lidi hnát do vymáhání, tak v současné situaci o tu pohledávku velmi snadno přijdou. Buď člověk skončí v insolvenci, nebo bude nevymahatelná v exekuci,“ konstatuje Hůle.

Naopak Iva Kuchyňková, koordinátorka sociální oblasti v Charita Česká republika, upozorňuje na to, že konec odkladů splátek přichází v nevhodnou chvíli. Mnozí lidé, co se během jarní vlny pandemie dostali do finančních potíží, si ještě nestihli svoji situaci vyřešit a znesnadňuje jim to druhá podzimní vlna.

„Když by někdo zvládl splácet alespoň snížené splátky a banky skutečně měly citlivý přístup, tak to některým umožní problémy ustát. A ti, kteří to neustojí, těm nebude dál narůstat dluh,“ vysvětluje výhody aktuálního řešení, kdy vláda nevyhlásila další plošný odklad, Iva Kuchyňková. Přesto nesouhlasí s tím, že jde o správné řešení problému.

„Bude tam vytvářený tlak, aby lidé co nejvíce plnili, je to v zájmu bank,“ dodává Kuchyňková.

Ušijeme podmínky na míru

Banky jednotně apelují, aby dlužníci, kteří tuší, že budou mít problémy se splácením, jednali co nejrychleji a kontaktovali věřitele.

„Důležité je, aby takoví klienti neváhali a co nejdříve kontaktovali banku a umožnili nám tak najít pro ně co nejefektivnější řešení,“ říká František Bouc z tiskového oddělení České spořitelny.

A věřitelé zároveň slibují, že tentokrát budou moci využít širší portfolio cest, jak dlužníkovi vyjít vstříc, než jen odkladem splátek na tři nebo šest měsíců.

„Banky se budou dívat zejména na to, jestli a jaký má klient příjem. A jak je tento příjem udržitelný do budoucnosti. Podle toho budou klientovi, v případě potíží se splácením, navrhovat nějaké řešení,“ říká Vladimír Staňura, hlavního poradce České bankovní asociace.

„Klienti mohou standardně u většiny splátkových produktů úvěr modifikovat podle svých potřeb, v tomto případě snížit splátku nebo odložit platbu. Ve složitějších případech, které jsou řešeny individuálně, nabízíme klientům nové řešení splátkového plánu,“ popisuje Patrik Madl, mluvčí ČSOB.

Doporučované