Hlavní obsah

Divoký brexit může stát český autoprůmysl celou desetinu výkonu

Zdeněk Petzl, šéf Sdružení automobilového průmyslu.Video: Anita Plasová, Seznam Zprávy

V případě tvrdého brexitu začnou od ledna platit dovozní cla 10 % na česká auta pro Británii. Export za poslední čtyři roky už výrazně klesl. „A že by přišel někdo vyrábět do ČR místo do Británie, to nečekám,“ říká Zdeněk Petzl.

Článek

Do neděle mají evropští politici šanci odvrátit divoký brexit, jinak se výrazně zkomplikuje také obchod mezi Unií a Británií. O dopadech na český autoprůmysl hovoří Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Odhaduje se, že pokles bude zhruba o deset procent v objemu i zaměstnanosti v Česku,“ říká k variantě tvrdého brexitu Petzl.

Ani tři týdny před koncem roku není jasné, jakou podobu bude mít brexit. Jaké to má dopady na evropský autoprůmysl?

Ty dopady jsou vidět už několik let. Británie bývala pro český automobilový průmysl významný exportní trh, ještě v roce 2016 byla na druhém místě za Německem, dnes je až pátá. Takže brexit má dopady už dnes.

Jak dopadá na české automobilky a výrobce autodílů?

Z celkového exportu do Británie tvoří zhruba dvě třetiny hotová auta a třetinu díly. V absolutních číslech tam vyvezeme zhruba 150 tisíc vozů. A je jasné, že příští rok to bude méně. Odhaduje se, že pokles bude zhruba o deset procent v objemu i zaměstnanosti v Česku. Firmy se snaží připravit na celou situaci, ale bez ztrát se to udělat nedá.

Jsou vyčísleny náklady brexitu pro celý evropských autoprůmysl?

V rámci evropské asociace se bavíme o ztrátách na obchodu v následujících pěti letech ve výši 110 miliard eur. Budou v menší poptávce po dílech a autech vyráběných v EU a také opačně v Británii. Pro Česko budou dopady i přes německý autoprůmysl, kam hojně dodáváme díly. Výstup bez dohody tak bude podstatně větší, než se na první pohled může zdát.

Co se od ledna stane, pokud bude brexit bez dohody? Zdraží auta?

Ano. Dnes jsme součástí volného trhu, obchod mezi Británií a EU je zcela od daní osvobozen. Pokud by nedošlo k dohodě, začnou se od ledna uplatňovat pravidla pro mezinárodní obchod podle Světové obchodní organizace. Pro osobní auta by se tak uplatnilo clo ve výši 10 procent a na díly a komponenty dvě až čtyři procenta. To není zanedbatelné. Plus vznikají další administrativní náklady a technické bariéry, jako jsou kontroly zboží a problematická homologace. Navíc jde o takzvaná pravidla původu. Tedy odkud pocházejí díly v automobilech. Vezměte si, že baterie v elektromobilech pocházejí z Asie a EU drží podíl, že minimálně 45 % hodnoty vozu musí být vyrobeno v Unii, aby byl prohlášen jako evropský, což má různé zákonné důsledky.

Britské automobilky se předzásobily?

Ano, byť v automotive to není příliš jednoduché. Dodávky v našem oboru probíhají totiž hlavně just-in-time. Takže nějaké předzásobení je, ale je omezené. Naštěstí jsou prý relativně dobře přichystané úřady na hranicích a v přístavech, celní a technické. Takže pokud se dohoda podaří v následujících dnech a spustí se schvalování v národních parlamentech, nebude mít brexit snad tak tvrdé dopady.

Přesouvají britské automobilky už výrobu do EU?

Příliš ne, a aby z toho profitovaly například české firmy, to bude pravděpodobně jen velmi výjimečné. Celkový efekt očekávám negativní.

Neměla by třeba česká vláda zkusit přilákat někoho z britského autoprůmyslu?

Nejsem si jistý, jaké nástroje by k tomu mohla použít. Nejde jen o nalákání ze strany vládních pobídek. Výrobní řetězce jsou jasně dané a nastavené, v Británii je hodně japonských a vůbec asijských firem, pro které by alokace do Česka nebyla jednoduchá. Jsem v tom skeptický. Brexit pro nás bude špatnou zprávou, než bychom z něj dokázali úspěšně vybruslit.

Doporučované