Článek
Deset pražských divadel a deset jejich inscenací pro zájemce kdekoliv ve městě, i za pandemie, a nejmíň do prázdnin. Předprodej lístků startuje ve čtvrtek zatím o dvou hrách. Dvakrát do měsíce ale přibude další.
Nový český start-up Brejlando slibuje divadlo až do obýváku, a to díky technologii virtuální reality a 360stupňových kamer. Tzv. headset vhodný a pohodlný i pro majitele dioptrických brýlí bude rozvážet partnerská taxislužba Liftago. Cena lístků se pohybuje v rozmezí od 599 do 1399 korun podle zvolené varianty a počtu objednaných kusů. Zájemce čekají činohry ve zkrácené délce jedné hodiny v nejmodernější kvalitě rozlišení 8K na každé oko, s ambisonickým, tedy prostorově rozloženým zvukem, a navíc z velice netradičního úhlu.
„Tady jste jediný divák na jevišti, ke kterému herci hrají a promlouvají. Samozřejmě každý to vnímá jinak, každý si odnáší jiný zážitek. Někdo už virtuální brýle na sobě měl, takže ho zajímá samotný narativ hry, rekompozice, ale pro někoho je ten zážitek úplně nový, úplně unikátní. Já sám říkám, že to je něco mezi divadlem, filmem a snem,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy spoluzakladatel mateřského startupu Brainz Studios Štěpán Kleník.
„Veškeré ty inscenace, které v platformě diváci najdou, jsou kompletně přeskládané pro virtuální realitu a přeinscenované tak, aby to byl fakt unikátní zážitek,“ dodává druhý ze spoluzakladatelů Robin Pultera.
Rekordně rychlý start. Magistrát je nadšený
Brejlando startuje v poměrně rekordním čase. Magistrát hlavního města Prahy (MHMP) mateřské firmě Brainz Studios kývlna projekt koncem ledna. Produkci virtuálních divadelních představení teď kompletně financuje a za půl roku se prý uvidí, zda bude start-up schopný si na sebe vydělat. Radní pro kulturu je ale zatím stejně jako i první uživatelé spokojená.
„Co jsme si zatím udělali krátkou rešerši, tak to vypadá, že nikoho nenapadlo zkusit divadelní představení natočená pro tuto platformu. My jsme se pro to nadchli, protože z našeho pohledu je to nový způsob, jak divadlo nebo divadelní zážitek zprostředkovat divákům. Myslíme si, že je to mezera na trhu,“ doplňuje pro Seznam Zprávy i radní pro kulturu MHMP Hana Třeštíková.
Večer divadlo přijede, ráno odjede
Virtuální činohry bude Brejlando nabízet v rezervačním systému na svých stránkách od pondělí do soboty. Headsetů neboli virtuálních brýlí má přitom na každý den padesát, rozváží se večer, ráno se vyzvedávají, dezinfikují a vrací do oběhu.
„Máte úplně jiný pohled než v divadle. Herci se dívají přímo na vás, čímž z toho máte úplně jiný zážitek. V divadle jste přímo od hry vesměs oddělení, tady jste její součástí. Na jednu stranu třeba nemáte úplný výhled na kompletní scénu, ale to vlastně vynahrazuje to, že přímo na jevišti můžete sledovat, co chcete, rozhlížet se kolem a vidět představení úplně jinak, samozřejmě z daleko větší blízkosti,“ popisuje svůj zážitek šestadvacetiletá Tereza, která měla možnost headset vyzkoušet.
Divadelníci práci oceňují. Pandemie je zdrtila
Projekt přichází v době, kdy ho ocení i divadla a jeho zaměstnanci. „Všichni divadelníci jsou úplně vyprahlí, pro ně je jakákoliv práce potěšující, a myslím si, že tohle je zase úplně nová práce s divadlem,“ dodává Třeštíková.
Jenom v Praze měla divadla loni ztráty až 210 milionů korun, což je propad o 68 procent. Hlavní město tyto ztráty organizací v roce 2020 kompenzovalo navýšením neinvestičního příspěvku ve výši 90,7 milionu korun. Městská příspěvková divadla totiž na žádné kompenzace od státu v roce 2020 nedosáhla, tyto možnosti vyloučila pravidla jak programu Covid-kultura, tak kompenzací určených pro neziskové organizace. V současnosti hlavní město jedná s Ministerstvem kultury ČR o možnosti městská divadla jednorázově kompenzovat.
Na letošní rok se prý divadelníci už vesměs stihli připravit, takže žádná scéna neskončila. Kromě loňského navýšení běžných výdajů příspěvkových organizací Praha navýšila granty těm projektům, které je čerpaly na celoroční provoz, a to ve výši 20 procent původně přidělené částky, celkem tedy celkem 40 milionů korun. Další individuální účelové dotace, určené na pomoc kulturnímu sektoru, činily 7,5 milionu korun.
Celý kulturní a kreativní sektor v hlavním městě zaměstnává okolo 46 tisíc zaměstnanců a podle Třeštíkové za covidový rok 2020 přišel asi o 15 tisíc lidí.
Přestávka po 20 minutách. Jednoduché ovládání
Mateřská firma Brainz Studios nabídla projekt Brejlando pražskému magistrátu už na jaře. Tehdy prý ale byla situace odlišná - divadla, ale i třeba logistické firmy a další klíčové podniky a lidé byli zavalení nečekanými starostmi a komplikacemi spojenými s nástupem koronaviru, a pak také navíc nevěřili, že pandemie potrvá tak dlouho. Začátkem tohoto roku se už ovšem Praha se zájmem se startupem spojila a domluvila.
Nabídka virtuálních inscenací startuje se záznamem Hamletů Divadla Na zábradlí a Perníkovou chaloupkou divadla Minor. Oproti klasickému delšímu formátu činoher jsou i vzhledem k netradiční, pro diváka poměrně i jemu vlastní aktivní podobě (sledovat lze v posteli, kvůli pohyblivosti scény startup ale doporučuje například otočnou židli) zkrácené na hodinu s volitelnou přestávkou po 20 minutách představení.
Připravují se i Drábkovy a Královy Elefantazie Městských divadel pražských, hra Pusťte Donu k maturitě! v režii Tomáše Dianišky z repertoáru Divadla pod Palmovkou či divadelní adaptace slavného filmu Ucho Jana Procházky, kterou Divadlo na Vinohradech uvedlo v režii Šimona Dominika.
Zájem zapojit se do projektu již projevila celá řada dalších pražských scén. Služba se tak stává plnohodnotnou distribuční platformou otevřenou nejen pražským městským divadlům.
Brejlando prý zvolilo ergonomicky a uživatelsky co nejpohodlnější brýle, které mají padnout na hlavu snad každého uživatele. Klíčové také bylo, aby jejich ovládání bylo co nejjednodušší. Kromě tlačítka pro zapnutí brýlí a ovládání hlasitosti na spodní straně brýlí je na boku už jen malé tlačítko pro stabilizaci obrazu, návrat do menu a velké tlačítko pro potvrzení nabídky. Přípojka pro sluchátka je s klasickou zdířkou o velikosti 3,5 mm.
Česko je s VR proslavené
Skupina Brainz Studios, jehož předloňské tržby přesáhly 50 milionů korun, původně podle Kleníka pracoval a stále ještě pracuje i na obdobné platformě zachycující živé koncerty pro kapely. V tomto případě jsou diváci s VR brýlemi a 360stupňovým rozhledem součástí kapely, která s nimi také nějakým způsobem interaguje. Přímo na tomto know-how také funguje projekt Brejlando.
Do portfolia mateřské společnosti lze zařadit i spolupráci v oblasti virtuální reality s nadnárodními firmami jako IKEA, MSD, L’Oreál nebo Audi, ale třeba i tuzemskou automobilkou Škoda Auto, pro kterou v loňském roce připravila VR závodní hru.
Česko jako takové je ve světě v oblasti virtuální reality známé díky miliardovému hernímu titulu Beat Saber, který nedávno koupil Facebook.