Hlavní obsah

Díky „vkuknému“ vybrali Tři tygři miliony, ztráty divadla i tak nepokryje

Rozhovor s majitelem Divadla Mír a hercem Albertem Čubou.Video: Anita Plasová, Seznam Zprávy

Pro živé diváky hrát nemohli, tak přešli Tři Tygři - ostravští herci Divadla Mír - na digitální jeviště. Ztráty z investic a vstupného to sice nepokryje, oproti jiným umělcům mají však slušný přivýdělek.

Článek

Ještě před začátkem jarní vlny epidemie byli herci ostravského Divadla Mír známí především pro místní, přechod do online světa jim však přinesl statisíce nových fanoušků. Ti se nejen bavili u jejich komediálních videí, ale také přispívali v rámci živého vysílání do virtuálního klobouku, tzv. „vkukné“.

Divadlo Mír

Soukromé ostravské divadlo.

Založeno v roce 2016 Albertem Čubou, který je zároveň jediným majitelem.

Zaměřuje se převážně na komediální inscenace, nemá stálý herecký soubor.

První měsíce krize byly rekordní

„V první vlně epidemie jsme během prvního měsíce vybrali 690 tisíc korun, což je, odhaduji si tvrdit, největší částka, kterou podobné projekty v té době získaly. Potom už to samozřejmě klesalo. V rámci druhé vlny byla částka plus minus podobná, i když došlo k drobné změně. Zatímco v první vlně to bylo méně lidí, ale vyšší částky, v té současné je to zase více lidí, ale posílají menší částky,“ popisuje ekonomické fungování projektu Albert Čuba, majitel Divadla Mír a zakladatel Tří Tygrů.

V porovnání s nulovými příjmy jiných divadel, které podobný způsob přivýdělku nenašly, se zdá být vybraná částka v řádu milionů vysoká, podle Alberta Čuby to ale nepokryje investice a náklady, které divadlo v tomto roce mělo.

„Příjmy, které z vkukného máme, jsou asi na 40 procentech standardního příjmu při prodeji vstupenek. Konkrétní případ: Během druhé vlny jsme nemohli odpremiérovat a odehrát naši novou inscenaci Chlap na zabití. Naplánováno bylo zhruba 12 repríz, na které jsme měli prodané všechny vstupenky, a byla to částka 1,4 milionu korun s tím, že v plánu byly i další reprízy. Takže v rámci druhé vlny jsme ještě tolik peněz nevybrali, ale umožňuje nám to současnou situaci ustát,“ vysvětluje Čuba.

Větší popularita online, víc lidí v divadle

V audiovizuální tvorbě mají v plánu Tři Tygři pokračovat i po znovuotevření divadel. Ještě koncem tohoto roku chtějí spustit vlastní videoplatformu, na které bude videoobsah pro předplatitele. Za částku nižší než 100 korun se dostanou k dalším videím Tří Tygrů, kterým zároveň tato podpora umožní dál tvořit. A navíc, noví fanoušci v online světě znamenají i víc diváků v divadle.

„V projektech určitě pokračovat budeme, o audiovizuální tvorbě jsme v Divadle Mír uvažovali ještě před celou tou situací s koronavirem, zavřená divadla to jen akcelerovala. Máme přes 30 tisíc sledujících na YouTube kanále Divadla Mír a přes 200 tisíc na YouTube kanále Tří tygrů, takže je jasné, že nám ta audiovizuální tvorba pomáhá, protože se to potom odráží i v divadle, kde se návštěvnost úměrně popularitě na sociálních sítích zvýší,“ popisuje Albert Čuba.

Tři Tygři

Ostravský komediální a improvizační soubor, pravidelně vystupující v ostravském klubu Heligonka.

Tvoří jej herci Štěpán Kozub, Robin Ferro, Vladimír Polák a Albert Čuba.

Nyní pravidelně publikují videa i na YouTube, kde mají přes 214 tisíc odběratelů.

Opravdu podivná divadelní sezona

Právě na živé diváky už se s kolegy těší, i když nepředpokládá, že by pro ně mohli, kvůli vládním restrikcím, do konce roku odehrát živé představení.

„Ono může vše působit, že je to strašně růžové a skvělé, ale kdybych si měl vybrat, tak bych si vybral, aby ta krize nepřišla. To nejdůležitější pro nás je, aby se divadla, pakliže to situace dovolí, zase co nejdříve otevřela, protože ten živý kontakt s diváky je samozřejmě nepřenositelný. Když jsme v září a říjnu mohli pro živé publikum hrát, tak ta energie byla opravdu velmi silná,“ vzpomíná na poslední dny letošní sezony Čuba.

Digitální jeviště je přístupné všem

A svým kolegům z uměleckého světa radí nebát se do online světa vstoupit, i kdyby to mělo znamenat natáčet videoobsah ze začátku jen na mobilní telefon, diváci jsou podle něj vstřícní. Ne každé české divadlo však takovou příležitost může využít.

„Páteř českých divadel tvoří příspěvkové organizace, kde je složitá byrokratická struktura, a umím si představit, že i když kolegové nějaký nápad mají a mají chuť něco dělat, tak ono to přece jen vyžaduje nějaké první investice. A tím, že jsou příspěvkovou organizací, tak tam je to trošku složitější a trvá to, než se cokoliv schválí. Takže rozumím tomu, že ve státních divadlech je situace složitější,“ dodává „krotitel“ Tří Tygrů a majitel Divadla Mír Albert Čuba.

Doporučované