Hlavní obsah

Digitální úřady musí fungovat jako dobrý e-shop. Ideálně v jedné appce

Podívejte se na záznam debaty o digitalizaci Česka. Tématem první ze série konferencí pořádaných společnosti Deloitte byl eGovernment, tedy digitalizace státní správy.Video: Deloitte, Seznam Zprávy, Seznam Zprávy

aktualizováno •

Digitalizace není o IT, ale o lidech. Občan by měl dostat možnost vyřídit vše na jednom místě a co možná nejpohodlněji. Shodli se na tom experti na konferenci Deloitte, jejíž závěrečnou část přenášely živě Seznam Zprávy.

Článek

Musíme vytvořit bezpečný prostor, kde budou fungovat občané i úředníci. Občan musí sám chtít vyřizovat úředničinu elektronicky a z digitálního úřadu si odnést zákaznický zážitek. Úředník se pak nemá cítit digitalizací ohrožen a je třeba ho správně motivovat. K tomu všemu je třeba udělat komunikační kampaň.

To jsou hlavní závěry z konference eGovernment: Digitální stát jako driver inovací a růstu, kterou včera a dnes pořádala společnost Deloitte za podpory několika partnerů včetně Seznam Zpráv. Účastníci závěrečné panelové diskuse se shodli, že digitalizace státní správy je hlavně o lidech.

„Důležitá je také srozumitelná komunikace, je třeba občanovi a státnímu úředníkovi vysvětlit, k čemu mu to bude a proč to má používat,“ zdůraznila jedna z panelistek Eva Pavlíková z nevládní organizace Česko.Digital.

Iniciativa CzechSetGo na podporu digitalizace Česka

– Pětidílná série konferencí na témata eGovernment: Digitální stát, Práce a vzdělávání v době digitální, eHealth: Digitální zdravotnictví, Automatizace a digitální firma 5.0 a eCommerce: Digitální zákazník.

– Cílem je definovat, jak pomocí inovací a technologií zvýšit konkurenceschopnost Česka.

– Pořádá společnost Deloitte, partnery jsou Česká spořitelna, organizace Česko.Digital, Nadační fond na podporu vědy Neuron, Škoda Auto, Seznam Zprávy, Economia a CzechCrunch.

„Stát musí občanům nabídnout zákaznický zážitek. Stát je e-shop a musí být uživatelsky příjemný a pochopitelný,“ uvedl Josef Kotrba, chairman Deloitte ČR. Digitální řešení by podle něj měla mít stejnou podobu bez ohledu na to, o jakou agendu jde. „Teď, kdykoli se setkáme s elektronickým výhonkem státu, je to pokaždé úplně jiný zážitek, jiná podoba,“ zdůraznil.

V září bude Ministerstvo vnitra předkládat vládě novou, ambicióznější verzi katalogu služeb, které je možné digitalizovat. Původní termín byl letošní březen, ale podle Vladimíra Dzurilly, vládního zmocněnce pro digitalizaci a ICT, nebyla první varianta uspokojivá. Úřady si podle něj myslely, že jako digitální alternativa stačí řešit agendy datovou schránkou, ale vláda chtěla mít alespoň interaktivní formuláře.

Všechny digitalizovatelné agendy (tedy v případech, kdy to dává ekonomicky smysl) musí pak být na základě zákona o právu na digitální služby zdigitalizované do 1. února 2024.

„Jednotlivá ministerstva se mají starat o to, aby jejich ‚produkty‘ byly co nejlépe prodatelné všem. Nad katalogem služeb, což je takový sklad úřednických agend, stojí Portál občana, který řeší životní situace,“ vysvětlil Dzurilla. „Já jako občan nechci řešit, na kterých rezortech a adresách mám řešit konkrétní situaci, ale chci to řešit z jednoho místa,“ dodal.

Snem člena představenstva Škody Auto Martina Jahna je mít jednu aplikaci, ve které se státem vyřídí vše, co potřebuji. I on se přimluvil za jednotnou podobu digitálních služeb státu, aby se uživatelé nemuseli učit pokaždé jiný postup.

„Moje vize digitalizace je, že díky ní budeme bohatší ve smyslu šťastnější. Umožní nám žít efektivněji a ekologičtěji,“ míní Jahn.

„Digitalizace dává ohromný prostor pro snižování transakčních nákladů,“ přidal se Radim Polčák, vedoucí Ústavu práva a technologií z Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Nadávat na počet úředníků je ale podle něj laciné. „Není nic důležitějšího pro stát než funkční byrokracie,“ míní.

Jak pomoci úředníkům

Ačkoli digitalizace státní správy bude nutně znamenat, že někteří úředníci přijdou o práci, respektive dostanou jinou náplň práce, je potřeba je k přechodu na elektronickou cestu motivovat a vzdělávat. Podpořit je nejen finančně, ale dát jim více důvěry, více kompetencí, zvýšit sebevědomí.

„Musíme pomoci veřejnému sektoru snížit averzi k riziku a posílit kompetence, přeskládat pobídky tak, aby i úředníci mohli mít inovativní myšlení. Je třeba změnit způsob, jak je odměňujeme za úspěch a jak je trestáme za neúspěch. Umožnit startupové myšlení ve státní sféře,“ navrhl poradce náměstka primátora hl. m. Prahy Matěj Chytil.

Podle Evy Pavlíkové z neziskové organizace Česko.Digital pomůže digitálně přívětivá legislativa. „Úředníci se nemají bát dělat v digitalizaci odvážné kroky, nemáme je za to trestat, ale chválit,“ podotkla.

Právník Deloitte Martin Bohuslav konstatoval, že není třeba přijímat nové zákony, jen je potřeba si najít prostor v těch stávajících. Zmínil například zadávání veřejných zakázek, ve kterých je podle něj digitalizace cestou pro odvážné. „Je potřeba i edukace kontrolních orgánů, aby netrestaly ty, kteří se vydali inovativní cestou,“ míní.

Panelisté se zároveň shodli, že postupující digitalizace si s možnostmi, které jí dává český pracovní trh, nevystačí.

„Kvalifikovaná lidská síla je pojivo digitalizace, měli bychom mít agresivní politiku na lákání lidí ze zahraničí,“ zdůraznil Michal Pěchouček, technický ředitel Avastu a ředitel centra umělé inteligence ČVUT.

Záznam z druhého dne konference si můžete pustit v úvodním videu.

Doporučované