Článek
Ústecká škola je první základní školou v zemi, kde se robot zapojil do výuky. V tandemu s lidským učitelem má děti připravit na digitální revoluci a zvýšit povědomí o robotice. Pokud se projekt osvědčí, chce ministerstvo průmyslu a obchodu roboty prosadit do dalších základních škol.
„Nová praktická výuka, kterou zavádíme do škol, není už dnes jen dláto, pilník, kladívko. Je to praktická výuka spojená s novými technologiemi. Tento humanoid to krásně splňuje. Zjistili jsme, že je to ideální pomocník do takzvané tandemové výuky,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Cena robota je zhruba půl milionu korun. S financováním by podle ministra mohla pomoci Evropská unie.
Mluví a pozná emoce
Ruby má v sobě kamery, senzory a čidla. Mrká očima, pohybuje se po třídě, mluví několika jazyky, a dokonce je schopná poznat, jakou má dítě náladu. Školákům látku nejen vykládá, a doplňuje se tak s „živým“ učitelem, ale také může s jednotlivými dětmi individuálně pracovat.
V budoucnu má zvládnout i sledování práce více žáků najednou – v případě, že budou děti pracovat na tabletu, měla by kontrolovat práci při řešení příkladu a opravit je už v momentě, kdy udělají první chybný krok. U nadaných žáků zase může cíleně pracovat se zvyšováním obtížnosti zadaných úkolů.
„Komunikuje přes QR kód, takže si jej načte, a pokud se ji podaří naprogramovat tak, aby viděla veškerou práci žáka, bude ji moci i vyhodnotit,“ říká učitel čtvrté třídy Martin Marks, který vyučuje s Ruby v tandemu. Děti podle něj na robota reagují výborně.
Robot v pilotním programu
Cílem projektu je ověřit dopad použití humanoidního robota v rámci didaktického procesu na základní škole.
„Ve spolupráci s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně a ČVUT v Praze vznikl projekt, který se bude zabývat výsledky vzdělávání za pomoci umělé inteligence, a Ruby do toho konceptu zapadá,“ vysvětluje celý projekt ředitelka neštěmické školy Marie Čápová. Právě ta přišla s nápadem zapojit humanoidního robota do výuky dětí. Na její škole je už dnes robotika běžnou součástí výuky a děti se učí i prostřednictvím virtuální reality.
Projekt sledující Ruby za katedrou poběží tři roky. Vyhodnocováno bude to, jakým způsobem děti na přítomnost umělé inteligence reagují a jak přínosná může být pro kantory. Marie Čápová ale upozorňuje, že robot nikdy nemůže nahradit učitele. „ To, co přináší učitel, je rozměr pedagogického citu. Humanoidní robot je stroj,“ dodává.