Článek
Vyplývá to z dosavadních výsledků evropského projektu ySKILLS, do kterého se zapojili také odborníci z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Získávání digitálních dovedností hodně ovlivňuje přístup rodičů, zákazy nejsou podle odborníků řešením.
„České děti jsou z hlediska svých digitálních znalostí průměrné. Mají podobné digitální znalosti jako stejně staré děti v Německu, Norsku nebo na Slovensku,“ uvedl David Šmahel z Interdisciplinárního výzkumného týmu internetu a společnosti.
Výzkum ukázal, že znalosti dětí v digitální oblasti v Česku nejvíce ovlivňují restrikce ze strany rodičů. „To znamená, že pokud rodič omezuje a zakazuje dítěti používat internet nebo jeho části, dítě má potom horší digitální znalosti,“ řekl Šmahel. Doporučuje, aby rodiče místo zákazů s dětmi o technologiích a jejich rizicích mluvili.
Úroveň digitálních znalostí dětí souvisí s věkem, přístupem k technologiím doma i ve škole, ale také s pocitem sebevědomí. Z mezinárodní studie vyplynulo, že čím lépe jsou děti obeznámené s online světem a čím bezpečněji se v něm cítí, tím lépe získávají další znalosti a porozumění pro prostředí internetu.
Digitálně aktivnější děti sice mohou s vyšší pravděpodobností narazit na potenciálně škodlivý online obsah, třeba o sebepoškozování či anorexii, ale zároveň se mu dokážou také lépe vyhýbat, případně snížit následky po setkání s podobnými zraňujícími informacemi. Větší dovednosti v digitální oblasti totiž pomáhají nejen k lepším výsledkům v učení, ale také při ochraně vlastního soukromí.