Hlavní obsah

Developeři si parcelují lukrativní stanice metra. Firma druhého nejbohatšího Čecha přišla zkrátka

Nádraží Holešovice má být vzorový projekt opravy metra. Konkurenční developer ale postup napadl.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Nespokojený konkurent tvrdí, že se o výstavbu v okolí stanic už zajímá i policie.

Článek

Spor se vede o lukrativní pozemky nad stanicí metra Nádraží Holešovice. Na nich má vyrůst multifunkční centrum a zároveň má jít o první vlaštovku v dlouhodobých plánech pražského magistrátu.

Ten chce prostřednictvím dopravního podniku propojovat síly se soukromými investory, zároveň si ale ponechat vliv na výsledek a podíl na zisku z provozu. A to prostřednictvím společného podniku, do kterého soukromý investor vloží peníze a své znalosti a město pozemky kolem metra.

V případě stanice Nádraží Holešovice si na konci září dozorčí rada Dopravního podniku, které předsedá náměstek primátora Adam Scheinherr, odhlasovala, že založí společnost s developerem Karlín Group a Ungelt Group.

Plán se ale okamžitě zasekl – celý koncept začala napadat konkurenční realitní skupina CPI druhého nejbohatšího Čecha Radovana Vítka. Argumentuje, že na takto významný projekt, který může mít hodnotu v řádech miliard korun, měl dopravní podnik vypsat výběrové řízení.

Nejnověji pak výkonný ředitel CPI Seznamu řekl, že se o celou věc začala zajímat i policie. „Byl jsem v dané věci kontaktován i Policií České republiky, abych poskytl vysvětlení. Nejsme sami, komu to přijde jako netransparentní,“ říká Zdeněk Havelka, výkonný ředitel CPI Property Group.

Dopravní podnik, ale tvrdí, že podnět podala samotná realitní skupina. „Podle informací, které máme, tak CPI dalo podnět nejvyššímu státnímu zastupitelství, takže předpokládáme, že nejvyšší státní zastupitelství celou věc postoupí a policie se tím zřejmě začne zabývat,“ uvedl Petr Witowski, generální ředitel pražského dopravního podniku.

Samotná policie na dotaz Seznamu uvedla, že ze zákona nemůže podávat informace ke konkrétním osobám nebo firmám.

Soused nebo výběrové řízení

Podle Zdeňka Havelky z CPI představuje založení společné firmy trik, díky kterému se dopravní podnik vyhnul vypsání výběrového řízení.

„Po naší právní analýze jsme dospěli k tomu, že dopravní podnik nepostupoval v souladu se zákonem,“ dodává Havelka. Pražský dopravní podnik, ale naopak tvrdí, že podle jejich právních stanovisek je vše v souladu se zákonem.

„Necháváme si ještě pro jistotu, z principu opatrnosti, zpracovat dodatečné oponentní právní stanovisko. Stále věříme, že jsme jednali v souladu s platnou legislativou,“ řekl Seznamu šéf dopravního podniku.

Do chvíle než vznikne oponentní posudek se má pozastavit podpis smlouvy mezi dopravním podnikem a Karlín Group. Podle Witowského půjde o odklad v řádech dnů.

Náměstek primátora Adam Scheinherr už dříve Seznamu řekl, že se začalo jednat s developerem Karlín Group, protože měl v blízkosti stanice pozemky.

„Jednáme se sousedem. Ke zhodnocení pozemků využíváme jeho know-how,“ řekl Seznamu Adam Scheinherr po jednání dozorčí rady.

To developer CPI také kritizuje. Karlín Group v blízkosti metra vlastní jen velmi malou část pozemku, bez které by se oprava a výstavba podle konkurence obešla.

„Je to strašný precedent, který říká kupte si od stanice metra ve vzdálenosti půl kilometru jakýkoliv miniaturní pozemek a v tu chvíli žádejte po dopravním podniku 70procentní podíl na budově, která nad metrem vyroste,“ říká s nadsázkou Havelka.

Naopak dopravní podnik je přesvědčený, že jejich partner drží malé, ale klíčové pozemky například i kvůli stavbě dalších podzemních pater.

Nádraží Holešovice jako pilotní projekt

Ve hře jde ve skutečnosti o mnohem více. V budoucnu bude třeba opravit celou řadu stanic, kde lze uvažovat o tom, že by se nad zastávkou vybudovaly multifunkční objekty.

Společný podnik se soukromými investory je lukrativní cestou i pro dopravní podnik, který si má do budoucna hledat jiné cesty financování a nespoléhat tolik na peníze od hlavního města.

„Počítáme, že příjmy z těchto společných podniků by měly vytvořit stabilní nohu příjmu dopravního podniku. Dnes má svůj příjem jen z jízdného a částečně z reklamy,“ říká Petr Witowski.

A právě přestavba Nádraží Holešovice je vnímaná jako pilotní projekt, který udá směr i pro další stanice. Ostatně tak o tom mluvil náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Já ten projekt považuji za výkop k rozvoji dalších stanic,“ řekl Seznamu koncem září poté, co dozorčí rada dopravního podniku schválila podobu smlouvy.

Potenciálních stanic je přitom mnoho. V minulosti zkoumal možnosti spolupráce se soukromým developerem na výstavbě nad stanicemi metra Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Přišel s dokumentem, který se jmenuje „Analýzy rozvojového potenciálu stanic metra“, kde je popsáno hned 18 zastávek, kde by se dalo reálně stavět.

Jde například o stanici Anděl, kde jeden vestibul směřuje k autobusovému nádraží na ulici Na Knížecí, nebo stanici Skalka, či konečnou stanici trasy B na Zličíně. Stavět by se mohlo i na Florenci, kde se kříží hned dvě trasy metra.

„Máme vytipované stanice, kde bychom mohli pokračovat. Nejdál jsou jednání v okolí stanice Roztyly,“ řekl Petr Witowski. Případný partner u tohoto společného podniku pak má být developer PasserInvest, který opět v nejbližším okolí vlastní pozemky.

Svůj projekt na webových stránkách prezentuje i společnost Reflecta, která plánuje stavět nad stanicí Opatov. V tomto případě má jít podle informací Seznamu o projekt ve střednědobém horizontu a nemělo by se tak navázat na opravy vestibulu, které dopravní podnik plánuje v nejbližší době.

Už v roce 2011 pak vyhrál výběrové řízení na opravu stanice metra Kačerov a Českomoravská developer Crescon.

Redakce Seznamu se pokoušela developery kontaktovat s tím, aby popsali, jak jsou daleko s přípravami. Ani Reflecta, ani Crescon, se ale ke svým projektům nevyjádřily.

Na trase metra B je pak nejvíce prezentovaná připravovaná výstavby na Smíchovském nádraží. Zde by měla vzniknout celá nová čtvrť, která by se rozprostírala až ke stanici Anděl. Takzvaný Smíchov City má vybudovat další developer Sekyra Group Luděk Sekyra. I zde se ale počítá s horizontem pěti a více let než se na Smíchov například přestěhuje centrála České spořitelny.

Na začátku letošního roku na Zličíně na začátku roku koupil obří areál, kde dříve sídlila společnost Siemens developer Central Group. Pozemky jsou až v těsném sousedství stanice metra Zličín.

Doporučované