Článek
Po pětašedesáti dnech bez školních povinností se děti a náctiletí vrátí do školních lavic. Aby před nimi někdo také stál za katedrou, chce ministr školství zajistit i napříště výrazným růstem platů. Aktuálně totiž ve školství chybí až šest tisíc pedagogů. A může být i hůř.
„Podařilo se nám vyjednat desetiprocentní navýšení platů pedagogickým pracovníkům,“ uvedl ministr školství Robert Plaga na konferenci k zahájení školního roku. Podle něj je rychlost růstu platů nebývalá. „Musíme zajistit, aby byl výrazný rozdíl mezi růstem platů pedagogů a růstem platů ve veřejné správě.“
Plaga hovořil také o alarmujícím nedostatku pedagogů. Podle něj může v průběhu dalších let chybět na školách až deset tisíc pedagogů. „Dle mého názoru jsou dvě možnosti řešení. První je zvýšení atraktivity učitelského povolání. Zvýšení platů v tomto ohledu je nutné, nikoli dostačující. Druhá věc je přivést do praxe i lidi, kteří nebudou mít pedagogické vzdělání. Školy v takovém případě dostanou prostředky na uváděcího učitele, aby ho provedl dvouletým adaptačním procesem.“
Ministr školství se zmínil také o výuce matematiky na školách, ta se podle Plagy musí změnit, aby byli žáci motivovaní a ve větším počtu uspěli u maturit. „Není to tak, že bychom neměli dostatek pedagogů, kteří umí zajímavě učit, oni na to nemají prostor,“ vysvětlil Plaga a řekl, že se musí změnit také charakter maturitních otázek.
Od příštího roku budou školy dostávat peníze nově podle počtu odučených hodin, nikoli už podle počtu žáků jako dosud. Na nový model financování se musí připravit při sestavování rozvrhů už od září. Systém by měl kromě jiného školám umožnit, aby mohly třídy častěji dělit do menších kolektivů například na matematiku nebo cizí jazyky.
Školy teď sice znají maximální počet vyučovacích hodin, který jim stát proplatí, některé jiné parametry systému ale stále chybí. „Je otázka, jak to bude vypadat s nadtarifními složkami učitelů. Nevíme, kolik peněz na ně dostaneme. Ve hře jsou dva faktory: jednak slibované platové navýšení a druhá záležitost je to, kolik tam zůstane peněz na nadtarifní složky,“ řekl předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček.
Peníze pro školy dosud rozdělovaly kraje, nově to má dělat ministerstvo školství. Zástupce Asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček věří, že si díky tomu základní školy polepší, protože by měly ve všech krajích dostávat stejně.