Článek
V kresleném daňovém městečku funguje všechno báječně. Silnice jsou opravené, škola je po rekonstrukci a parky jsou čisté a osvětlené. Žádný z jeho imaginárních obyvatel se tak nemusí bát projít mezi udržovanými stromy až k dvoupatrovému obchodnímu domu.
Kreslený model je součástí nového webu Finanční správy, kterým chce oslovit studenty středních a později i základních škol. Na něm je bude učit, proč je důležité státu platit a proč ve „Světě bez daní“, který s upraveným městečkem sousedí, nikdo neopravuje silnice, nestaví nové dálnice a nefunguje tam kanalizace.
„V první fázi tohoto projektu jsme se zaměřili zejména na střední školy. Lektoři tam budou přednášet po domluvě s řediteli a učiteli nejen v rámci standardní výuky, ale i případné poptávky ze strany škol a jejich zřizovatelů,“ popisuje projekt Daně a cla do škol generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.
Hlavním úkolem lektorů bude studentům ukázat, že je správné daně a také cla platit, protože jim za jejich peníze stát zajistí základní služby. Alespoň v imaginárním daňovém městečku to tak funguje. Jak ale o tom studenty přesvědčit, když v reálném českém státečku loni přibylo třeba jen 3,8 kilometru nových dálnic?
„Asi jsme trochu zaujatí v tom, že říkáme, že správné je platit daně. Chceme se totiž dožít toho, aby někdo řekl: jsem hrdý na to, že jsem zaplatil milion na daních. A ve škole to jde dobře. Sedíte v hezkém prostředí a jsou tam učitelé, kteří mají chuť učit. Děti tak vidí, že za to, že se odvádí daně, něco dostávají,“ vysvětluje ředitel pardubického finančního úřadu Ondřej Vašátko, který je jedním z lektorů.
Právě na praktických věcech chce Finanční správa studentům daně přiblížit. Dojde tak i na elektronickou evidenci tržeb. Ta je přitom velkým politickým tématem a o jejím přínosu se pře vláda s opozicí. Berní úředníci, kteří spadají pod ministerstvo financí spravované hnutím ANO, budou teď na školách prý popisovat její plusy a minusy.
„Ať si na to studenti udělají vlastní názor. Je dobré jim na rovinu říct, že tady byly restaurace, které předtím neplatily daně, teď byly objektivně donuceny, aby daně odváděly. Na druhou stranu to není zadarmo. Podnikatelé si musí pořídit nějaké zařízení, musí se ho naučit ovládat a mají zvýšené náklady,“ uvádí příklad, jakým způsobem se studenty Vašátko mluví.
Finanční správa ale ví, že daňová a celní problematika není moc atraktivní téma. To jim ostatně ukázaly i první pokusy na menších dětech. Na univerzitách nebo vyšších třídách středních škol přednášky fungovaly. Školou povinné děti ale nebavily.
„Jako Finanční správa pořádáme letní tábory pro naše děti, kde jsme naši výuku zkusily, a ukázalo se, že to nebylo úplně šťastné, jak jsme to měli připravené,“ přiznává ředitelka odboru služeb klientů Finanční správy Ilona Macháčková.
Na základní školy tak berní úředníci vyrazí s aplikacemi do mobilů nebo notebooků, ale nejdříve v příštím roce. Zatím projekt poběží jen na středních školách a univerzitách. Měl by pomoci zlepšit i finanční gramotnost. Ta je v Česku stále průměrná. Ukázal to průzkum České bankovní asociace z tohoto týdne.
Projekt Daně a cla do škol ale nemá tuto výuku nahradit, jen ji vhodně doplnit. Proto dostal podporu od ministerstva školství.
Jestli ale berní úředníci žáky pro daňové městečko nadchnou, nebo před nimi raději utečou do Světa bez daní, se ukáže až ve třídách.