Článek
Vendula Ascherlová prodává už více než 20 let papírenské potřeby, hračky a částečně drogerii. Vše v obchodě na zhruba 20 metrech čtverečních v Holicích na Pardubicku.
Už několik týdnů však musí mít zavřeno. Tržby se propadly o více než 80 procent, zároveň se na ni ale obrací maminky, které pro své děti potřebují různé školní potřeby. Psát, kreslit či rýsovat totiž musí školáci i na dálkové výuce.
Nejlepší období pro papírnictví se mění na nejhorší
„Děti potřebují mít čím psát úkoly, rodiče mi volají. Takže si pošlou seznam a před krámem si to jen vyzvednou. E-shop mám, moc jsem se mu nevěnovala, ale teď jsem zase začala, protože člověk nikdy neví, co se bude dít. Mám i nějaké objednávky na fakturu pro firmy a školy, ale oproti tomu, co bych měla teď před Vánoci, je to minimální příjem,“ popisuje Ascherlová.
Období od září do Vánoc je zároveň nejlepším prodejním obdobím pro papírnictví, jen v tom holickém paní Ascherlová v tomto čase obsloužila i sto lidí denně, a měla tak tržbu v řádu 10 tisíc korun. Pátrala proto, jaké možnosti prodeje kromě e-shopu má.
„Snažila jsem se dopátrat toho, proč nemůžu prodávat, když mám tak malý obchod a částečně drogistické zboží. Z MPO mi napsali, že se u nás shlukují lidi, a proto máme zavřeno. My jsme přitom byli tak ukáznění, že když někdo viděl zákazníka v prodejně, počkal před dveřmi. Takže uvnitř byli maximálně jeden, dva lidé,“ popisuje své zkušenosti Ascherlová.
Problém obzvlášť na malých městech
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy vládní nařízení říkají, že otevřeno mohou mít pouze ti, kteří prodávají většinu zboží spadajícího do některé z povolených kategorií. Nestačí mít tedy v papírnictví pár kusů dezinfekčních gelů či rukavic, aby prodejna mohla mít otevřeno.
Papírenské a školní zboží tak nyní mohou nakupovat rodiče pouze online nebo v supermarketech, což jsou pro obyvatele menších měst často zdlouhavé a náročné možnosti. Podle paní Ascherlové je právě takový přístup diskriminační.
„Další diskriminace je to, že když jdete do jakéhokoliv velkého obchoďáku, tak náš sortiment se tam může prodávat, ale my ho prodávat nemůžeme. Stejně jako se otevřely galanterie, když lidé neměli z čeho šít roušky, měla by se otevřít i papírnictví, protože děti nemají čím psát,“ dodává Ascherlová s tím, že navzdory komplikacím podnikání neopustí a pokusí se vše finančně ustát. Práce ji podle jejích slov baví a naplňuje.
Prodej v supermarketech nestačí
V důsledku uzavřených papírnictví a přechodu na distanční výuku potvrzuje propad poptávky i největší tuzemská firma na výrobu psaních potřeb Centropen.
„Jarní vlnu máme už vyčíslenou, u té podzimní zatím těžko říct. Na jaře to byla nižší poptávka okolo 20 procent na tuzemském trhu. Nyní je situace srovnatelná, rozdíl je ale v délce, která nás nejspíš čeká, takže očekávám, že ta podzimní bude horší,“ komentuje pro Seznam Zprávy Martin Žahourek, ředitel Centropen.
Propad tržeb, kvůli nižší poptávce v Česku, firmě dorovnává export do zahraničí. V Česku se prodává mnohem méně potřeb pro kanceláře, jako jsou fixy na tabule nebo lihové značkovače. Prodej papírenských a školních potřeb v supermarketech podle Žahourka ztrátu za uzavřená papírnictví nedorovná.
„Prodej v supermarketech je určitě vyšší, ale v běžném supermarketu není tak široký sortiment jako v papírnictví. Co nám ale roste, jsou e-shopy distributorské sítě. Vlastní e-shop nemáme,“ dodává Žahourek s tím, že kdo v tomto oboru spustil e-shop, určitě udělal dobře.
Duben - nejhorší měsíc v historii Stabilo
Nižší tržby v důsledku uzavřených papírenských potřeb v Česku hlásí i mezinárodní společnost Stabilo, která má výrobu v Českém Krumlově, v Německu a v Malajsii. Největší propad zaznamenala v segmentu psacích potřeb, duben byl pro společnost z hlediska výsledků nejhorší v historii. Oživení ale přišlo v letních měsících, díky prodeji online.
„Prodeje Stabilo byly za letní měsíce vyšší než předchozí rok, podobná situace byla i v Evropě, kde jsme zaznamenali enormní narůst e-commerce, za všechny kanály plus čtyři procenta oproti předešlému roku (leden-září). Poptávka se zvýšila ve všech našich kategoriích: psaní, zvýrazňování, učíme se psát, ale nejvíce však narostl segment kreslení o 18 procent,“ uvedla za společnost Stabilo, Tereza Hadrbolcová.