Hlavní obsah

Nový úkol pro školy. Učit co nejvíce venku, ve hře jsou školy v přírodě

Foto: ČTK

„Čas škol v přírodě přijde,“ řekl Seznam Zprávám ministr školství Robert Plaga (za ANO). Iniciativa školských expertů však dosud vyznívá naprázdno.

Po návratu žáků prvního stupně základních škol by k prezenční výuce mohly pomoci školní pobyty v přírodě. Pedagogové by takovou možnost vítali, jejich výzvy však zatím zůstávají bez patřičné odezvy.

Článek

Ministerstvo školství ve svém plánu pro návrat žáků do škol v rámci prvního stupně základních škol doporučuje, aby se výuka soustředila co nejvíce venku. V tom by mohla pomoci možnost výuky ve škole v přírodě.

„Bylo by skvělé, kdyby se to vyřešilo školami v přírodě. Zatím ale nevíme o tom, že by to tak někdo chtěl udělat. Problém je, že nikdo nezměnil ministerský pokyn, podle kterého by školy tyto pobyty neměly pořádat. To platí od loňského srpna. Zároveň jsou zakázány ubytovací služby,“ řekl Seznam Zprávám Miroslav Topinka, předseda Asociace dětské rekreace, která pod sebou sdružuje poskytovatele školních pobytů.

Asociace už otázku školních pobytů a jejich epidemiologického zajištění s ministerstvy řeší delší dobu, odezvy se jim však nedostává: „Připravili jsme manuál, podle kterého by mohly školní pobyty běžet celkem bez problémů. Posílali jsme ho hlavní hygieničce Rážové, jenže než jsme se stihli sejít, tak ji odvolali. Pokoušíme se o jednání, ale zatím jsme ve frontě.“

Podle návrhů asociace by bylo zajištění takového pobytu po technické stránce stejně zvládnutelné jako při prezenční výuce ve škole. Testování by proběhlo před odjezdem do ubytovacího zařízení. Problém by neměl být ani ohledně větrání a střídání skupin, protože by se děti pohybovaly většinu času venku a na mnohem větší ploše, než bývá školní budova.

„Když si představíme, že budeme v epidemiologickém stupni tři, kdy restaurace mají povolené mít obsazeno 50 % kapacity, tak v jídelně to bude stejně. Děti se půjdou najíst nadvakrát a mezi jednotlivými skupinami se vše vydezinfikuje,“ uvádí příklad z navrhovaného manuálu Topinka.

„Pokud by to bylo umožněno, tak si to dovedu představit. Děti by v takovém případě byly dobře izolovány. Jde o to, jestli by to bylo možné a mohly by to školy opravdu využít. Není rozhodnuto o tom, že by to nešlo. Tato otázka zůstává otevřená,“ komentuje možnost prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý.

Samo Ministerstvo školství zatím s žádnou takovouto alternativou venkovní výuky i přes předchozí jednání s Asociací dětské rekreace nebo zástupci škol nepočítá, což i samo uvádí ve svém plánu 1. fáze obnovení prezenční výuky.

Foto: MŠMT

Školní pobyty by podle aktuálního plánu obnovení prezenční výuky neměly být umožněny.

Ačkoli v aktuální situaci se školy v přírodě pravděpodobně součástí výuky nestanou, jejich budoucí role je stále otevřená.

„Co se týká škol v přírodě, jejich čas přijde. Jednoznačně souhlasím s tím, že vyjetí kolektivu do přírody na jedno místo je přínosné, bude mít velký socializační efekt a půjde i o bezpečnou variantu,“ uvedl v rozhovoru pro Seznam Zprávy ministr školství Robert Plaga (za ANO).

„Je ale potřeba, aby to bylo doprovázeno naprosto jasnými manuály Ministerstva zdravotnictví z hygienického pohledu. Z pohledu ministra školství je škola v přírodě vítaným nástrojem a budeme se v následující fázi bavit o tom, jak by měl pro školy a pro provozovatele ten standard vypadat. Samozřejmě, že bych byl rád, kdybychom se následně (v dalších fázích, pozn. red.) mohli bavit třeba o školách v přírodě a návratu dalších skupin žáků, ať už by to byly třeba mateřské školy. To ale předpokládá absolutní zvládnutí pandemie a nedokážu teď predikovat, kdy a jestli k tomu dojde,“ dodává Plaga.

Samotné školy za současné situace především vyčkávají a nové rezervace na školní pobyty si u zprostředkovatelů těchto služeb většinou závazně nezakládají.

„Doporučení Ministerstva školství se zatím nepromítlo do zájmu o školní pobyty. Situace je spíše opačná. Místo toho, aby rezervace přibývaly, spíše ubývají. Školy buď váhají a vyčkávají s tím, že bude směrodatný měsíc duben, nebo naopak ruší rezervace, které se třeba přeložily ještě z minulého jara,“ uvádí zástupce agentury pro dětskou rekreaci Školky v přírodě.

Jedno z největších rekreačních středisek v Česku, které podobné služby pro školy poskytuje, Outdoor Resort Březová, se však na situaci dívá více optimisticky. „Školy, které si pobyty objednaly na podzim tohoto roku, nebo kdykoliv s předstihem, stále vyčkávají a pobyty ani na letošní květen a červen zatím neruší, protože drtivá většina z nich doufá, že letos budou moci vyjet, alespoň v červnu,“ doufá jednatel resortu Jiří Špaček.

„Samozřejmě se přimlouváme za to, aby školy v přírodě a školní výlety do přírody byly povoleny co nejdříve, ihned, jak se umožní provoz ubytovacích služeb, dokonce by podle nás stálo za zvážení, jestli právě školy v přírodě a školní výlety do přírody nepovolit ještě dříve. Mohlo by to výrazně odlehčit školám, aby se zde tolik žáků nepotkávalo v uzavřeném prostředí školy. Určitě chceme vyzvat kompetentní orgány, aby se touto možností zabývaly,“ dodává.

Ministerstvo školství chce kromě návratu předškoláků do mateřských škol umožnit i návrat žáků prvních stupňů základních škol do lavic 12. dubna. Výuka by měla probíhat rotačně, kdy by se třídy ve škole střídaly po týdnu. O tomto návrhu bude ještě v úterý vláda jednat a ve středu oznámí, zda se školy otevřou ve všech okresech.

Doporučované