Článek
Černým pátkem ve světě oficiálně startuje vánoční šílenství.
Avšak v Česku už nenápadně začalo. Jak zjistil na vlastní kůži reportér Seznam Zpráv, ve výdejnách zboží zdejších e-shopů stojí v čase polední pauzy nebo v hodinách, kdy lidé míří z práce domů, už nyní dlouhé fronty.
„Vánoční sezona už začala. Vliv na to mají slevové akce. Jde o dny, kdy obchody dávají dopravu koupeného zboží zdarma, nebo takzvané černé dny,“ říká mluvčí Datartu Iva Pavlousková.
Zájem o vánoční nákupy se už projevil v bilanci hlavních obchodníků.
Alza.cz odhaduje za listopad meziroční nárůst tržeb o zhruba 20 procent. Mall.cz během slevových akcí dokonce o 50 procent. A o 50 procent poskočily během listopadových akcí meziročně tržby i v Zootu.
Právě slevové akce soustředěné dnes do „Černého pátku“ pomáhají vánoční nákupy rozhýbat.
Obchodníci jimi však sledují také to, aby vánoční nápor zákazníků rozprostřeli do delšího času, aby hlavní nápor sezony lépe zvládli.
Trend známý z minulých let totiž pokračuje. „Zvyšuje se hlavně poměr těch, kteří nakupují vánoční dárky primárně přes e-shopy,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Podle něj se letos očekává, že internetové obchody se budou podílet na celkovém obratu maloobchodu více než deseti procenty. „Je to moment, kdy se internetové nakupování stává opravdu důležitou částí celé ekonomiky,“ dodává Vetyška.
S tím, jak se zvyšuje poměr dárků nakoupených v e-shopech, se mění i chování nakupujících.
Například ve výdejnách internetových obchodů se stojí fronty jen v určité časy. „První špička je během obědové pauzy. A druhá je ve chvíli, kdy zákazníci opouštějí kanceláře a vracejí se domů, dejme tomu od půl páté odpoledne,“ říká Jiří Caudr, marketingový ředitel Zootu.
Druhým pravidlem éry e-shopů se pomalu stává to, že konec listopadu a první dva týdny v prosinci vyhledávají lidé dárky na internetu, zbylé dny do Vánoc pak raději chodí nakupovat do kamenných poboček.