Článek
Další z dopadů covidu: pandemie rozkolísala dopravu zboží, surovin, dílů. K tomu se přidalo povinné testování ve firmách, takže chybí například řidiči kamionů. A automobilkám dochází materiál nutný k výrobě.
V dnešním vydání Dne v byznysu o výpadcích, které ohrožují výrobu, mluvíme s Janem Pleyerem, ředitelem Aurio Solution. Detailně popisuje, co se děje, když selžou dodávky potřebné pro plynulou výrobu, když například nedokážete naložit plný kamion dílů pro Mercedes. Nebo jak se některé komponenty shání napříč celým světem. Automobilky poznávají v době covidu pojem, který předtím v souvislosti s dodávkami dílů neznaly: selhání. „Pokud bude pandemie pokračovat, budeme neustále čelit enormní rozkolísanosti v dodávkách. V automotiv jsme byli před covidem zvyklí na nejvýše dvě až pět procent selhání, nyní se dostáváme na 20 procent,“ popsal Pleyer. Pusťte si video nahoře.
A co se dnes stalo v byznysu?
Prodej nových osobních aut v Evropské unii se dál snižuje. Meziročně klesl o pětinu na zhruba 771 tisíc vozů, uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů. Jde o nejhorší lednový výsledek od roku 2013. V České republice byl pokles mírnější.
Jedna z nejmodernějších kancelářských budov v Ostravě Nová Karolina Park změnila majitele. Od Passerinvestu ji koupila ostravská investiční skupina RT Torax Group, která se na vedlejším pozemku chystá stavět nejvyšší budovu v Česku.
Realitní byznysmen Radovan Vítek hodlá oživovat apartmány ve švýcarském středisku Crans-Montana, kde má druhý nejbohatší Čech trvalou adresu. Vítkova společnost CMA Immobilier oznámila, že chce zvýšit kapitál o 1,8 miliardy korun a nakupovat neobsazené apartmány. Cílem je získat až 200 bytových jednotek.
V únoru si lidé půjčili na bydlení nejvíc v historii ukazatele Fincentrum Hypoindex. Průměrná hypotéka překonala třímilionovou hranici. Úrokové sazby hypoték dál klesají. V únoru spadly o jeden bazický bod na průměrné 1,93 procenta.
Největší italská pojišťovna Generali zvažuje akvizici v Rusku v hodnotě téměř dvou miliard eur. Italský list Sole 24 Ore, který s informací přišel, za nejpravděpodobnější cíle označil VTB Insurance, Rosgosstrach a RESO-Garantia. Generali už nyní v Rusku vlastní podíl 38,5 procenta v pojišťovně Ingosstrach.
Restauracím bude trvat rok až dva, než se dostanou na běžný obrat před koronavirovou pandemií. Ztráta ve stravovacích službách za každý den činí 411 milionů korun, restaurace jsou v poslední vlně zavřené od 18. prosince, tedy 89 dní. Asociace restauratérů APRON uvedla, že méně hostů očekává i po otevření. Navíc hrozí akutní nedostatek personálu.
Přehled událostí z byznysu z předchozích dní si pusťte v rychlém videu ZDE, pokud chcete rychlý přehled dnešních ekonomických zpráv, přejděte SEM, a pokud vás byznys opravdu zajímá a chcete vidět jeho špičkovou podobu, podívejte se SEM.