Hlavní obsah

Hledá se černá skříňka z vlaku. Klíčová otázka zní: Brzdil strojvedoucí?

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Nehoda se stala ve středu po osmé hodině ranní.

Vyšetřovatelé hledají jednu ze dvou černých skříněk, které mohou objasnit středeční tragickou srážku vlaků u Domažlic. Nařídili také pitvu, která ukáže, zda příčinou nebyl náhlý zdravotní problém strojvůdce, který projel červenou.

Článek

Policie případ prověřuje kvůli podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. „Zatím jsme ve fázi sbírání výpovědí a údajů z lokomotiv. Budou muset být vyslechnuti všichni cestující, a to potrvá nějakou dobu,“ líčí postup mluvčí domažlické policie Dagmar Brožová.

Jak dodává, to může trvat i rok. „Loni 9. září jsme u Kdyně měli obdobnou nehodu, i když bez zemřelých, a ta nehoda ještě stále není uzavřena,“ upozornila.

Ve středu ráno se v obci Milavče na Domažlicku čelně srazily dva vlaky. Západní expres Ex 351 projel návěstidlo se znamením Stůj a čelně narazil do osobního vlaku Regio Shark Os 7406. Zemřeli tři lidé - oba strojvedoucí a jedna žena, která cestovala v osobním vlaku.

Objasnit příčinu neštěstí by mohly i černé skříňky z lokomotiv. Zatím je k dispozici jen jedna. „Z osobního vlaku Regio Shark se kvůli technickému stavu doposud nepodařilo černou skříňku vytáhnout,“ uvedla ve čtvrtek dopoledne mluvčí domažlické policie.

Míra sešrotování lokomotiv znepříjemnila i odklízení trosek, jak Seznam Zprávám popsal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „Lokomotiva váží kolem 80 tun, celá souprava Regio Sharku rovněž. Tu zadní polovinu osobního vlaku budeme asi moci odtáhnout, ale přední nejdříve musíme postavit zpátky na koleje, a ta sama váží 40 tun,“ uvádí Šťáhlavský.

Povolali proto i 400tunový jeřáb, jenomže vyprošťování zkomplikovalo počasí na Domažlicku. Celou noc i ráno pršelo a těžké stroje se bořily do bláta. „Problém byl ukotvit ten jeřáb, protože bylo potřebné dopravit na místo i závaží. Nakonec se zvolily traktory, ty to jako jediné v rozbahněném terénu zvládly. Aktuálně už jeřáb funguje a odklízí trosky vlaku,“ potvrdil Šťáhlavský.

+7

Brzdil strojvůdce rychlíku?

Mezitím místo nehody ohledávají vyšetřovatelé z Drážní inspekce. „Zítra pojedeme do Německa do firmy, která vlastnila lokomotivu Západního expresu, abychom provedli analýzu rychloměru z něj,“ říká Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.

Jednalo se o lokomotivu mnichovské firmy Alex. Ve firmě chtějí inspektoři kromě jiného zjistit, jestli byl strojvůdce v bdělém stavu. Česká televize v Událostech uvedla, že strojvůdce v bdělém stavu byl, protože brzdná páka byla v plném brzdícím postavení. Doložili to přiblížením záběru na zničenou kabinu německé lokomotivy.

Drážní inspektoři jsou však v tomhle opatrní. „Nemůžeme to ani potvrdit, ani vyvrátit, je to potřebné opravdu doložit důvěryhodnými daty. Je to záběr až finální situace, páka se do brzdící polohy mohla dostat třeba i silou nárazu. Všechno jsou to spekulace až do chvíle, dokud nebudeme mít data ze záznamového zařízení, jestli strojvůdce začal brzdit ještě před srážkou, nebo ne,“ říká mluvčí inspekce Drápal.

Obdobně opatrně reaguje i na samotnou příčinu srážky. Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) již včera odpoledne tvrdil, že za srážku vlaků pravděpodobně může „lidský faktor“, čímž mířil na strojvůdce Západního expresu. Ten nejdříve projel poblíž Radonic návěstidlo, lidově řečeno železniční semafor, které svítilo žlutě, čímž upozorňovalo na další návěstidlo právě v Milavčích, které svítilo červeně a strojvůdce zde měl soupravu zastavit.

Mezi návěstidly je přibližně kilometrový úsek, kde je dvojkolejní trať, na které se vlaky měly minout. Západní expres však na návěstidle v Radonicích nezpomalil a návěstidlo v Milavčích projel na červenou. Srážka nastala po přibližně dvou sekundách, kdy Západní expres vyjel ze zatáčky za návěstidlem.

„Přibližně dvě sekundy se strojvůdci viděli, jednu sekundu trvá reakce strojvůdce, jednu sekundu, dokud zaberou brzdy, srážce se tedy vyhnout nedalo. Proč strojvůdce Západního expresu nezastavil na červené, to se teprve bude zjišťovat. Mohl to být lidský faktor, jak řekl pan ministr, ale rovněž to mohlo být selhání techniky, strojvůdci se mohlo udělat špatně, těch důvodů je hodně. Naše závěry se musí zakládat na podložených skutečnostech,“ uvádí Drápal.

Kufry čekají v Milavčích

Cestující po nehodě opouštěli vlaky často bez svých věcí a cenností. To je vidět i na záběrech zasahujících hasičů, kteří procházeli vlaky. V jednotlivých kupé zůstaly kufry nebo notebooky.

Záběry hasičů ze zásahu.Video: HZS Plzeňského kraje

„Všechny věci z vlaků evidujeme a ukládáme do prostor kulturního domu v Milavčích, kde jsou pod dohledem policie. Cestující se o ně tam budou moci přihlásit. Pokud se u věcí najdou jmenovky, typicky třeba na kufrech, tak se budou i posílat,“ popisuje způsob nakládání se zanechanými věci Petr Šťáhlavský z Českých drah.

Ty zabezpečují i odškodnění cestujících z vlaků, kteří byli různými způsoby poškozeni. „Typicky se jedná o tři druhy událostí, odškodnění pozůstalých, což se v tomhle případě bude týkat té cestující z osobního vlaku, protože u strojvedoucích jde o pracovní úraz, to je trochu jiné. Pak je to bolestné, které bude záviset na lékařské zprávě a rozsahu zranění. A poslední typ odškodnění je škoda na materiálních věcech, tedy jestli se někomu poškodilo oblečení, přenosná elektronika a tak dále,“ líčí mluvčí ČD s tím, že na tyhle události jsou ze zákona pojištěni všichni vlakoví dopravci, podobně jako řidiči musejí mít povinné pojištění.

Odškodnění i náhradu hmotných škod jsou dráhy připraveny vyplatit co nejrychleji. „Prosíme všechny přímé účastníky události a rodinné příslušníky oběti, aby nás kontaktovali na e-mailu: odskodneni@cd.cz. Aktivní je také krizová linka 800 100 064, na níž jsou psychologové,“ uvedl dopravce v tiskovém prohlášení již včera odpoledne,

„Se žádostí o informace nebo způsob odškodnění nás již první cestující kontaktovali, celkový počet sdělit nemohu. Větší počet kontaktů však lze očekávat až v příštích dnech,“ uzavřel Šťáhlavský.

Související témata:
Čelní srážka

Doporučované