Hlavní obsah

Demokraté chtějí každému Američanovi přidat 250 tisíc na elektroauto

Foto: Motor1

Vyšší daňová úleva by mohla snížit cenu některých elektromobilů.

Demokraté ve Sněmovně reprezentantů navrhují daňové zvýhodnění elektromobilů, které vyrobily americké automobilky. Velká detroitská automobilová trojka by tak dostala výhodu, což se zahraničním výrobcům nelíbí.

Článek

Spojené státy chtějí rozšířit daňové zvýhodnění pro elektromobily. Úlevy zahrnují například vyšší dotace na modely s nulovými emisemi, které jsou vyráběné v USA. V pátek to navrhli demokraté.

Tento návrh je klíčovou součástí cíle prezidenta Joea Bidena, který chce do roku 2030 zajistit, že alespoň polovina prodaných vozidel v USA budou elektromobily. Hlava Spojených států si od toho slibuje i vyšší zaměstnanost a konkurenční výhodu detroitské velké trojky, kam patří automobilky Ford, Chrysler a General Motors. To vyvolalo kritiku zahraniční výrobců, jako je Honda Motor a Toyota Motor.

Daňová úleva bude podle agentury Reuters až 12 500 dolarů na elektromobil vyrobený v USA. Částka 7 500 dolarů na většinu ostatních elektromobilů se nezměnila.

Návrh zákona také ruší postupný konec daňových úlev po dosažení 200 tisíc prodaných elektromobilů. Společnostem General Motors a Tesla, které už tuto hranici pokořily, by to opět umožnilo získat nárok na daňové úlevy.

Opatření by mohlo snížit cenu některých elektromobilů, jako je Chevrolet Bolt od GM, až o třetinu. Auta na elektrický pohon by se tak stala konkurenceschopnějšími a v některých případech levnějšími než podobné modely na benzin.

Američtí výrobci se tak dostanou do popředí, což chceme. Emise se sníží rychleji než při jakékoli jiné politice, kterou bychom mohli zavést.
Dan Kildee, demokrat z Michiganu

„Chceme k tomu zákazníky motivovat. Američtí výrobci se tak dostanou do popředí, což chceme. Emise se sníží rychleji než při jakékoli jiné politice, kterou bychom mohli zavést,“ řekl agentuře Reuters demokrat z Michiganu Dan Kildee.

Biden z tohoto návrhu učinil základní kámen své klimatické politiky. Podle Kildeeho trval na tom, že pro elektromobily chce vysoký daňový kredit. „Chce, abychom se do toho opřeli. Pojďme na to ve velkém a dotáhněme to do konce,“ vyzval Kildee.

Podle něj by v průběhu deseti let nová daňová úleva na elektromobily stála odhadem 33 až 34 miliard dolarů. „Chceme, aby za deset let američtí dělníci při výrobě amerických elektromobilů vydělávali dobré peníze,“ dodal Kildee.

Automobilky General Motors, Ford Motor a mateřská společnost Chrysleru Stellantis zastupuje odborová organizace United Auto Workers. Naproti tomu zahraničí automobilky působící v USA a společnost Tesla nemají žádné odbory, které by zastupovaly tamní dělníky.

Když se o návrhu zdanění elektrických vozidel začalo hovořit, některé automobilky se proti němu ohradily. Například Honda minulý měsíc uvedla, že si její zaměstnanci zaslouží ze strany Kongresu spravedlivé zacházení.

Výbor Sněmovny reprezentantů bude o návrhu hlasovat v úterý. Návrh je součástí rozsáhlého daňového opatření v návrhu zákona o výdajích ve výši 3,5 bilionu dolarů.

Ještě však poputuje do Senátu, který má rovný počet republikánů a demokratů. Republikáni část návrhu zákona o výdajích ostře kritizují.

Senát v květnu schválil legislativu, díky které je možné zvýšit úvěry na elektromobily až na 12 500 dolarů u amerických vozidel, a to navzdory tomu, že všichni republikáni byli proti.

Navrhované slevy na dani u elektromobilů by platily po dobu deseti let a spotřebitelé by si mohli hodnotu kreditu odečíst od prodejní ceny v okamžiku nákupu.

Doporučované