Článek
Nestíháte číst? Poslechněte si audioverzi rozhovoru.
Tvůrci se rozhodli, že postavy v kresleném seriálu Simpsonovi dostanou v rámci boje proti rasismu nové hlasy nebo úplně skončí. Podle herce Martina Dejdara, který v Simpsonových propůjčil hlas Bartu Simpsonovi, je rozhodnutí mimo realitu.
Dokážete si představit za takových podmínek nadabované Simpsonovy v českém prostředí?
Já si myslím, že to je nějaký vtip, ne?
Není.
Já tomu nevěřím. Já se tedy přiznám, když jsem to poprvé slyšel, tak jsem si myslel, že to je nějaký fór od kolegy Jiřího Lábuse, a teď tomu pořád nevěřím, že to je možné, že tohle někdo může vymyslet. Já tomu opravdu nevěřím a nechci tomu ani věřit, protože si to nedokážu představit. Nebo to je výplod chorého mozku. Tohle není možné. Když o tom přemýšlím, tak Simpsonovi, jestli se nepletu, jsou žluté figurky, takže to končíme všichni. A mají 4 prsty, takže já nevím, mám si nechat useknout palec? Nebo já fakt nevím. Já tomu nevěřím, já si myslím, že to je fór, protože by to jinak nemohlo dál vůbec fungovat.
Možná byste vlastně ani neobstál vzhledem k tomu, že dabujete malého chlapce.
No právě. A jak na tom bude nebohý Jirka Lábus, když dabuje Marge? A všichni to děláme třicet let. Sakriš.
Když to ale trochu zvážníme, nemáte pochopení pro samotné tvůrce, že se v době demonstrací, kdy některé lidi by to mohlo urážet, snaží jít takovou cestou korektnosti?
Ať se na mě nikdo nezlobí. To je prostě nesmysl, to je šílenství, to není žádná korektnost. Tohle je rasismus, to není nic jiného. To je přece úplně nesmysl. Třicet let to nikomu nevadilo? A najednou to vadí. To jako když přijde nějaký zahraniční film k nám, tak ho nebudou smět čeští herci namluvit? My tady nemáme tolik Afroameričanů, nemáme tady tolik Hispánců, nemáme tady tolik Asiatů, takže se asi zakáže tím pádem dabing. Asi už teď jsme špatní, protože jsme většinová bílá země v Evropě. Já vůbec nevím, co říct. Jestli se tohle děje, tak absolutně zmizela ze světa demokracie. Protože jedním z mých hlavních práv a demokratických svobod je říkat vlastní názor, aniž by mě za něj někdo nějakým způsobem perzekuoval. A to se ztratilo. Takhle to bylo za komunismu, to si pamatuji dobře, to lidé nesměli říkat, co si myslí, nebo teď je to možná tak, že jenom někteří si mohou říkat, co si myslí, ale ti ostatní to říkat nesmějí. Ale já tomu nerozumím nebo přestávám tomu rozumět, jestli je to pravda, tak vůbec nechápu, co se vůbec na světě děje, a doufám, že se proberu a že se mi to zdálo.
Neuznáte ten argument, že by právě některé ty postavy mohly někoho urážet, že mohou podporovat stereotypy? Neřešil jste to třeba při samotném dabování Simpsonových, že něco už by mohlo být za hranou?
Ne, v žádném případě, v životě nikdy. Kde je svoboda umění, kde je nadhled, kam se ztrácí satira? To právo umělců se vyjadřovat prostřednictvím svých uměleckých děl? To se úplně ztratí? To nebudou smět ti lidé malovat obrazy, jaké chtějí? Psát hry, jaké chtějí? Používat černý humor, satiru? Tedy, černý humor už se asi také nesmí říkat. Nebo můžu ještě?
Příště nebudeme moci zpívat písničky od Boba Marleyho?
Nejsem si jistá.
Já to také nevím. Jako fakt. Mně to přijde jako šílenství, naprosté šílenství, které nemá se zdravým rozumem a správným úsudkem co dělat. Samozřejmě jsem naprosto a zásadně proti jakémukoliv rasismu a extremismu, ve všem. Já osobně, Martin Dejdar. Ale zase zastávám zdravý rozum. A to, co se teď děje nebo začíná dít, zdravý rozum postrádá. Naprosto.
A kde vy vidíte hranici toho, kde je svoboda umělce se vyjádřit a kde už je to urážka někoho druhého?
To je přece na posouzení. Třeba u uměleckého díla to musí posoudit každý sám. Svoboda začíná a končí tam, kde začíná svoboda druhého člověka. To je takové základní pravidlo tisíce nebo stovky let, které by se mělo ctít. Ale tohle se přece nedá určovat, to je cenzura. Jestli se začnou určovat nějaké mantinely v umění, tak je to špatně. A kdo to určí? Někoho to uráží, někoho to neuráží, někomu se to líbí, někomu se to nelíbí. Někdo se směje vtipu, druhý se tomu vtipu nesměje. Někdo je dojatý z nějaké scény, z nějakého obrazu, z hudby, někdo vůbec. Tohle nechápu. Takže třeba v hudbě by se nesměly přezpívávat písničky? Takže třeba písně Boba Marleyho by žádný Evropan nesměl zpívat? Chápu to dobře, nebo Stevieho Wondra? Je to tak? Asi jo.
Otázka asi dalšího výkladu, ale třeba sám herec, který daboval prodavače Apua ve večerce v Simpsonových, se role vzdal a uznal argumenty aktivistů. Jak se díváte na takový postoj a nepřichází tady snaha o nějaké narovnání vztahů od samotných herců?
Ne, nerozumím tomu. Nechápu to. Ale jestli to on takhle cítí, je to jeho volba. Je důležité, proč to cítí, nebo jestli radši to tak cítí, aby se náhodou nedotkl někoho, že řekne, že to tak necítí, že vlastně k tomu byl víceméně donucen okolnostmi, to už člověk jako samozřejmě neposoudí. Říkám, to je na posouzení každého, já bych to neudělal.
Simpsonovi nejsou jediným příkladem, šlo i o další filmy a seriály, třeba Malá Velká Británie nebo Hotýlek, filmový kritik Kamil Fila k tomu řekl, že společnostem a filmovým studiím jejich snahu o nastolení morálky nevěří, vy jim také nevěříte?
Víte co, já se nechci do takovýchto debat zapojovat. Už teď je jasné, že by mě někdo nejradši přejel na ulici, na chodníku nebo zabil za to, že jsem řekl, co si myslím. Ale víte co, role nebo postavení producenta, to je ten člověk, který určuje, jak to bude, kdo v tom bude hrát, jak to dopadne. A to je prostě na producentech. Pokud se ale svoboda z umění ztratí a svoboda vyjádřit se, tak si myslím, že jde o klasickou cenzuru, tak jak jsme to zažívali za komunismu.
Vy sám jste žil nějakou dobu ve Spojených státech, vnímáte, že ta debata o rasismu je tam jiná, než kterou vedeme tady my v Česku, popřípadě v Evropě?
Já jsem se s tím nesetkal, se přiznám, takže nemůžu tohle vůbec hodnotit.
Oznámení o předabování Simpsonových vzbudilo na sociálních sítích dost reakcí, myslíte si, že tohle může naopak rozdělovat ještě víc, protože lidé ty změny nebudou chápat?
Víte co, možná to něco rozdmýchat může, ale říkám, rozhodnutí je stejně na těch, kteří to vytvářejí, kteří to platí a kteří řeknou, jak to bude. Nevím, jak dalece dneska televizní společnosti podléhají tlaku z řad diváků. Já osobně jsem proti tomu, protože většina těch přispěvatelů a diskutérů jsou anonymní lidé a názor od anonyma pro mě nemá vůbec žádnou hodnotu. Já se jenom zarážím nad tím, že třicet let to nikomu nikde na světě nevadilo, ten seriál je úspěšný, je pro celou rodinu, dívají se na něj děti, dívají se na něj dospělí a najednou se to začne řešit. Tohle nechápu.