Článek
Šéf firmy Eurowag mluví o růstu svého podnikání, stavu české politiky, odpovědnosti podnikatelů i o tom, proč s dalšími investory financuje vznik nového deníku.
Už jako teenager v rodném Mostě prodával pojištění. Pak Martin Vohánka (42) začal podnikat s pohonnými hmotami a dnes jeho firma působí po celé Evropě. Pro kamionovou dopravu zprostředkovává pod značkou Eurowag prodej paliva, platby cel a další finanční a logistické služby.
Společnost s obratem přes třicet miliard korun počítá roční zisky ve stovkách milionů. Vohánkovi v Eurowagu patří dvě třetiny, zbytek koupil velký americký investiční fond.
Osobnosti na Seznam Zprávách
Magazín Forbes pravidelně zařazuje Martina Vohánku do žebříčku nejbohatších Čechů (letos na 39. místo s odhadem majetku 5,6 miliardy korun).
Vohánka však není jen byznysmen, ale také filantrop. Jeho příspěvky na dobročinné účely jsou vyšší než u řady výrazně bohatších lidí. Ty by prý chtěl svým příkladem motivovat. Na dobročinné projekty si vyhradil 75 milionů korun, a pokud se bude dařit, přidá prý další.
„Společnost bohatne, ale prostředky na filantropii takovým tempem nerostou,“ říká. U mladší generace je podle něj orientace na filantropii přece jen větší. Starší čeští miliardáři se do pomoci druhým tolik neženou.
„Když se u některých podívám na prostředky, které naakumulovali, tak by mohli jistě dát víc,“ myslí si Vohánka. Na otázku, zda nečekají až na závěť, pak odpovídá: „Proč ne? Jakákoli forma pomoci dobré věci, klidně až formou závěti, je dobře,“ říká muž, který podporuje různé projekty především prostřednictvím Nadace Blíž k sobě.
O autorovi – Robert Čásenský
Zakladatel a šéfredaktor měsíčníku Reportér. Ze 44 let života strávil podstatnou část v novinových redakcích, od eléva v Českém deníku (1993) až po šéfredaktora MF DNES (2006–2013). Pro pořad Výzva Televize Seznam připravuje každý měsíc rozhovor se zajímavými osobnostmi českého byznysu.
Vohánka stojí spolu s dalšími čtyřmi investory také za vznikem projektu nového deníku. Dohromady investují do jeho rozjezdu desítky milionů korun. A jak oznámil poprvé v pořadu Výzva Televize Seznam, nebudou je chtít zpátky.
„Jsou to filantropické peníze. Pomůžeme projekt rozjet a jakmile se postaví na vlastní nohy, vložíme své podíly, které dohromady činí 51 procent, do trustu a tím se navždy odřízneme,“ říká. Pokud Nový deník začne vydělávat, půjdou podle Vohánky peníze zpět do nezávislé žurnalistiky.
V čem je investice do nového deníku jiná než nákup médií bohatými byznysmeny, jako jsou Andrej Babiš, Daniel Křetínský, Zdeněk Bakala nebo skupina Penta? Nelituje, že investoval 1,5 milionu korun do neúspěšné prezidentské kampaně Jiřího Drahoše? A proč jsou podle něj nezávislá média důležitá pro voliče?
Podívejte se na celý rozhovor s Martinem Vohánkou v úvodním videu.