Hlavní obsah

Dáváte v restauraci dýško? Spropitné má ode dneška vlastní pravidla

Andrej Babiš nanečisto zahajuje tažení proti šedé ekonomice. Deset odpovědí na základní otázky, k čemu je nám EET a jak ho v hospodách poznáme.

Článek

1. Dnes začíná zkušební provoz EET. Co to znamená?

Majitelé restaurací, ubytovacích zařízení a hostinští si mohou vyzkoušet, jak funguje jejich pokladna k evidenci tržeb a jak komunikuje s místem, kde se údaje o tržbách sbírají. Zkušební provoz se neliší od ostrého režimu - podnikatel pošle údaje na Finanční správu a ta mu pošle zpět potřebné informace k vytisknutí účtenky - jenom umožňuje odhalit chyby nebo závady v systému nebo v zařízení, které si podnikatelé na EET pořídili.

2. Kdy začne EET naostro?  Kolika podnikatelů se týká?

Zavedení elektronické evidence tržeb je rozděleno do několika etap a ta první začne od prosince. Tržby musí jako první začít evidovat podnikatelé ve stravování a ubytovacích službách.

Konkrétní čísla, kolika podnikatelů se elektronická evidence tržeb bude týkat, Finanční správa nevydala a sama je podle mluvčí Petry Petlachové ani nemá. Pracuje se jen s odhady, při nichž se vychází z daňových přiznání. Z těch ale nelze vyčíst podrobnosti o podnikání - zda má někdo stánek s posezením (a musí tedy mít evidenční pokladnu), nebo ne. Anebo zda má tržby v hotovosti, nebo jen převodem z účtu. Odhady jsou takové, že první fáze EET se může dotknout až 40 tisíc podnikatelů. Celkově systém elektronické evidence může zasáhnout odhadem až 600 tisíc podnikatelů.

3. Proč se evidence tržeb zavádí? K čemu skutečně bude? 

Podle zdůvodnění ministra financí to má být nástroj proti šedé ekonomice. Částka, která by díky pokladnám měla do státní kasy přitéci a kterou uvádí oficiální portál k evidenci tržeb (etrzby.cz), činí 18 miliard korun. Jde o sumu, kterou by měl přinést systém EET po úplném zavedení. To by mělo přijít v polovině roku 2018.

Portál Finanční správy je v odhadu střízlivější - pracuje s 10 miliardami a výhledem, že ve skutečnosti to může být více. Vysvětlení takového rozdílu je v tom, že síla šedé ekonomiky se špatně odhaduje.

4. Jak budou úřady kontrolovat, zda hostinští evidují skutečně všechny tržby? Opravdu spoléhají na to, že zákazníci budou hlásit případy, kdy jim hostinský účtenku nevydá? 

Kontrolovat se má od ostrého startu v prosinci. Podle zákona jsou na kontrolu určeny jak finanční úřady, tak Celní správa. Ta na EET najímá nové lidi. S tím, že občané budou „zodpovědní", se počítá.  Na portále Finanční správy bude možné od prosince nahlásit nevydání účtenky.

5. Jaké tresty hrozí podnikatelům, kteří budou přistiženi? 

Finanční správa tvrdí, že první dva měsíce ostrého provozu budou úředníci mírní a nebudou rozdávat pokuty zbytečně. K dispozici bude mít Finanční správa data, díky nimž bude posílat kontrolory na místa, která bude podle těchto dat považovat za problematická. V maximální výši lze uložit pokutu až půl milionu korun.

6. Jak to bude se spropitným? Komu dávám dýško?

Bude záležet na tom, jak dýško dáte a komu. Sám ministr financí Andrej Babiš hovoří o tom, že se spropitné neeviduje v případě, že ho dáte v hotovosti přímo obsluze a ta si ho nechá. Neeviduje se ani tehdy, když zaplatíte celou částku za útratu kartou i se spropitným a majitel ho následně rozpočítá do mzdy zaměstnancům. Pokud si ale část nebo celé spropitné z platby kartou nechá majitel, evidovat se musí.

7. Kde všechny údaje z účtenek skončí a kdo všechno se k nim dostane?

Data se budou zpracovávat ve Státní pokladně Centra sdílených služeb. Přístup k údajům má mít omezený okruh státních úředníků. Neoficiálně se mluví o třiceti lidech.

8. Co všechno povinně musí být uvedeno na účtence?

Na účtence musí být několik nutných údajů. Například fiskální identifikační kód, daňové identifikační číslo, pořadové číslo účtenky a údaj, zda jde o tržbu evidovanou v běžném či zjednodušeném režimu. Pro zákazníky srozumitelnější údaje jsou celková částka útraty, datum a čas přijetí tržby a označení provozovny. Konkrétní položky, za které zákazník zaplatil, na účtence vůbec nemusí být a ani se neposílají Finanční správě.

9. Jsou nějaké výjimky? Kde nemáme účtenku chtít?

Zákon o elektronické evidenci tržeb uvádí řadu výjimek. Například účtenky nemusí vydávat v letadlech, ve vlacích nebo v autobusech. Stejně tak se evidence netýká prodejních automatů. Dočasnou výjimku dostaly stánky s občerstvením, u nichž není posezení. Ty se do systému EET přidají až ve třetí fázi od března 2018.

10. Bude v Česku účtenková loterie, která by motivovala zákazníky, aby si účtenky od obchodníků brali?

Plánuje se. Systém i zákony s ní počítají. Ministerstvo financí zatím řeší formu, protože se ukazuje, že pravidelná loterie může vést ke kupčení s účtenkami. Uvažuje se spíš o tom, že by byla občas vyhlášena regionální nebo tematická loterie.

Doporučované