Článek
Když letos na konci léta vyrazil šéf Senátu Miloš Vystrčil (ODS) s kolegy na Tchaj-wan, součástí doprovodu této ostře sledované politicko-byznysové mise byl i Matej Buzgo, manažer a výzkumník z firmy InoCure.
A právě tato pražská biotechnologické společnost má podle informací Seznam Zpráv nakonec získat čtyři z pěti výrobních linek na výrobu roušek a respirátorů, které se jako výraz vděku rozhodla Česku věnovat tchajwanská firma Autoland Technology.
Během příštích dnů
Jisté je, že po třech měsících jednání je vše jinak, než bylo původně načrtnuto.
Z pěti plně automatizovaných linek, které byly Vystrčilovi přislíbeny, získá stát darem jen jednu, zbylé má podle oficiálních informací získat blíže neurčená česká soukromá firma. Hned několik zdrojů seznámených s transakcí mluví právě o firmě InoCure. Ta zatím tyto zprávy komentovat nechce.
„V současné době se k tématu nebudeme vyjadřovat,“ reagoval na přímý dotaz jednatel a majoritní vlastník InoCure Radovan Vacek. Neodpověděl ani na otázku, zda linky skutečně přijmou jako dar, jak bylo zamýšleno, nebo půjde o standardní dovoz výrobního zařízení.
Vše ale nasvědčuje tomu, že tchajwanský Autoland s pražskou InoCure dohaduje širší obchodní spolupráci, která by se měla týkat nejen českého, ale i evropského trhu. Tchajwanci by měli dodat špičkové výrobní linky a Češi nanovlákenné materiály pro výrobu ochranných pomůcek.
I když ale firma InoCure linky od firmy Autoland převezme, není příliš reálné, že by na nich mohla začít okamžitě vyrábět. Což by v čase vrcholící pandemie covidu-19 bylo žádoucí. Patrně se totiž firma nevyhne certifikaci nově vyráběných respirátorů a tento proces obvykle netrvá kratší dobu než půl roku.
Společnost InoCure, založená před pěti lety, má pověst progresivní projektové firmy, zatím ovšem bez tradice průmyslové výroby.
Dosud jediným průmyslovým výrobcem, který na tchajwanských linkách od Autolandu roušky a respirátory v Česku vyrábí a příslušnou certifikací disponuje, je zlínská firma Spur. „Nás se tato záležitost nijak netýká, ale jsme docela překvapeni, jak se to nakonec vyvinulo,“ říká generální ředitel Spuru Tomáš Dudák.
Vše ohledně očekávané spolupráce Tchajwanců s pražskou InoCure by se mělo vyjasnit během následujících dnů. Vyplývá to i z vyjádření Česko-taiwanské obchodní komory, která ve věci hraje roli zprostředkovatele.
„Komora nyní zjišťuje informace od firmy Autoland, která linky daruje a s níž stále vedeme jednání o podmínkách. Předpokládáme, že 17. prosince už budeme vědět více a budeme mít finální podobu dohody. Pak o ní budeme informovat také média,“ reagovala Lucie Šplíchalová, mediální zástupkyně obchodní komory.
Už to není moje věc
Pro šéfa Senátu Miloše Vystrčila i jeho kolegy z horní komory českého parlamentu jde o velmi choulostivé politické téma. Senátoři si nemohou dovolit, aby dříve ohlášený dar skončil fiaskem, když celou věc v září odprezentovali jako úspěch své asijské cesty, z kterého bude mít prospěch celá země.
Proto i Vystrčil finální řešení vítá, byť je všechno jinak, než sám donedávna uváděl a očekával.
„Pokud se to podaří dotáhnout do konce – tchajwanská firma dodá linky, česká zase své technologie, dohromady vytvoří podnik, který bude v Česku vyrábět ochranné pomůcky a distribuovat je po celé Evropě – tak by to byl velmi dobrý výsledek,“ soudí Vystrčil.
O firmě InoCure prý také slyšel, nezastírá, že její reprezentant s ním byl na Tchaj-wanu, Vystrčil ale zdůrazňuje, že teď už do aktuálních jednání nijak nevstupuje a nechce je ovlivňovat.
„Na rovinu říkám, že pokud ty čtyři linky budou dodány na základě soukromoprávních vztahů, tak to už není věc, ve které bych já hrál nějakou významnou roli,“ uvádí šéf Senátu.
Upřednostnili byznysové zájmy
Také náměstkyně ministra průmyslu Martina Tauberová považuje za pozitivní vyústění, že se rýsuje širší česko-tchajwanská spolupráce s přesahem na celoevropský trh. Na druhou stranu ale nezastírá, že byla poněkud zaskočena, když se po třech měsících vydala česko-tchajwanská jednání jiným směrem, než jakým započala.
Ministerstvo dlouho hledalo cesty, jak pět linek rozmístit v Česku do veřejného sektoru tak, aby z toho měly užitek například univerzity. A jak zároveň do výroby zapojit firmy, které s průmyslovou výrobou ochranných pomůcek mají zkušenosti a disponují plnohodnotnou certifikací. V úvahu připadalo i předání některých linek Vězeňské službě. Tvrdým oříškem pro úředníky bylo, kterak zařídit, aby dar nemohl být vnímán jako nedovolená veřejná podpora.
„Tchajwanský dárce nakonec upřednostnil své vlastní byznysové zájmy v ČR s tím, že si našel firmu, které se rozhodl ty linky napřímo věnovat. A spolu se domluvili i na spolupráci při zastupování firmy Autoland v Česku a na evropském trhu,“ říká k tomu náměstkyně Tauberová.
Stát by tak nakonec měl místo původních pěti linek získat darem jen jednu jedinou.
Počítá se s tím, že bude převedena na Technický a zkušební ústav stavební v Praze, což je státní zkušební a certifikační organizace, jež spadá právě pod ministerstvo průmyslu a obchodu.