Článek
Dáme jídlo se na českém trhu chce zbavit nálepky pouhého rozvozce „meníček“ z restaurací. Na konci loňského roku platforma oznámila spolupráci se sítí Tesco Expres a sortiment rozšířila o květiny nebo potravinové doplňky. Teď jde ještě dál. Spouští vlastní e-shop Dáme market, s nímž má velké plány.
Jde na to trochu jinak než konkurence. Místo několika málo velkých skladů plánuje postavit spoustu malých lokálních skladů, aby i do rozvozu potravin přenesla svou hlavní výhodu, kterou je rychlost doručení.
Kvůli rozjezdu projektu, který jen ve své první fázi, tedy pokrytí Prahy do půl roku, bude stát nižší desítky milionů korun, firma najala zkušeného manažera Mikolaje Komorowského, který v minulosti zastával vysoké pozice v českém a polském Aholdu a také v síti velkoobchodů Makro. Jeho úkolem je vystavět plnohodnotný e-shop včetně skladů, kterých bude v metropoli šest až osm – první už otevřel na Bohdalci. V další fázi se služba vydá mimo metropoli, nejspíš do Brna.
V pražském kotli, kde už to v rozvozu potravin hodně vře, se rozhodne, jakým směrem se nová služba v budoucnu vydá. A to nejen zeměpisným, ale i třeba v nabídce potravin. Z Bohdalce už rozváží běžné potraviny jako sladkosti, těstoviny, nápoje a mléčné výrobky. Postupně bude přibývat i sortiment, náročnější na skladování i logistiku, například ovoce, zelenina a mražené zboží.
Do přímého střetu se zavedenými rozvozci potravin Košík, Rohlík a Tesco s miliardovými tržbami se však pouštět nechce. Slova o konkurenci skromně odbývá s tím, že přichází s jinou službou.
„Naše služba je blízká spíš konceptu klasických večerek, nabízejících doplňkové nákupy. Naše hlavní výhoda není v šíři sortimentu, ale v rychlosti doručení do 30 minut, a to v současnosti na trhu chybí,“ řekl Mikolaj Komorowski.
Pro dodržení rychlosti doručení potřebuje Dáme jídlo po Praze postavit mnohem víc skladů, než má konkurence. Z každého z nich to na cílovou adresu zákazníka nesmí trvat déle než 10 minut. Nákup na skladě si kurýr musí vyzvednout do 15 minut od objednání. Interiér skladů je vymyšlen tak, aby se skladníci nenaběhali. Jsou proto malé (kolem 500 metrů čtverečních), regály ční maximálně do dvoumetrové výšky, zboží je vybaleno a vysokozdvižné vozíky tam nenajdete.
Také Rohlík Tomáše Čupra „hraje o čas“. Kromě svého skladu v Liboci na Praze 6 otevřel loni v říjnu druhý obří sklad o velikosti 11 tisíc metrů čtverečních v Horních Počernicích. „Máme možnost obsluhu zákazníků v Praze rozdělit na dvě poloviny a z každého skladu doručit nákup jak více zákazníkům, tak v kratším čase,“ řekla mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda Kuhnová. E-shop díky tomu zvětšil svůj rajón. Potraviny z Prahy vozí až do Kutné hory nebo Čáslavi.
Na rozdíl od svých internetových konkurentů Rohlík a Košík, kteří mají v nabídce kolem 15 tisíc položek potravin a drogerie, zalistuje online koloniál Dáme market maximálně pět tisíc položek velkoobchodu JIP.
Místo stovek skladů tisíce
Na konci loňského roku Dáme jídlo začalo doručovat do domovů potraviny, květiny a potravinové doplňky v rámci spolupráce s malými prodejnami Tesco Expres. Momentálně z jejich sortimentu nabízí asi dva tisíce položek. Na této spolupráci se startem e-shopu nic nemění.
„Není to konkurence existujícím retailerům, ale spíš doplnění portfolia, abychom byli schopni obsloužit co nejvíce zákazníků,“ uvedl ředitel Dáme jídlo Filip Fingl a dodal: „Až otestujeme model v Praze, budeme se dívat na další místa. Už teď máme stovky skladů a myslím, že letos to půjde do tisíců. Vidíme stále spoustu oblastí, kde tradiční retaileři chybí,“ dodal.
Komorowski odhaduje, že průměrné nákupy přes online „večerku“ Dáme market budou mezi 300 až 400 korunami, tedy minimálně dvojnásobné oproti klasickým kamenným večerkám, kde si řada lidí koupí jen jednu věc jako cigarety. Tomu nahrává i zpoplatnění dopravy (nyní je zdarma, ale bude stát kolem 69 korun) a stanovení minimální hodnoty objednávky na 99 korun. Nakoupit budou moci zákazníci od 10 do 22 hodin, v budoucnu zřejmě už od 8 hodin.
Služba doručování jídla z restaurací každoročně roste mezi 50 až 70 procenty, loňská pandemie růst ještě akcelerovala. Silný boom zažívají i potraviny. „Loni jsme meziročně vyrostli na dvojnásobek, přičemž za leden se nám podařilo překonat vánoční špičku,“ sdělil mluvčí e-shopu Košík František Brož.