Hlavní obsah

Další zkouška trpělivosti na D1. Opravuje se nejvyšší most, v první pracovní den trvalo zdržení skoro půl hodiny

Most Vysočina byl zprovozněn v roce 1978, hlavní část oprav potrvá sedmdesát dní.Video: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Seznam Zprávy

Stavbaři mají na rozšíření mostu Vysočina u Velkého Meziříčí sedmdesát dní.

Článek

Na dálnici mezi Prahou a Brnem, kde je už tak ze třetiny omezen provoz, se musí počítat s dalšími kolonami.

U Velkého Meziříčí se začal o víkendu opravovat nejvyšší most na D1, jakákoli nehoda nebo porucha bude znamenat další dlouhé a nepojízdné kolony. Čtyřicet let staré dálniční těleso je součástí úseku mezi 141. a 146. kilometrem D1 mezi Prahou a Brnem, denně tudy projede na 40 tisíc aut.

Na mostě, který je tvořený dvěma částmi vzdálenými téměř dva metry, ztížily specializované svářečské práce v první pracovní den provoz tak, že se tu řidiči zdrželi až skoro půl hodiny. Ale může být hůř. „Doprava je svedená jen na pravý most a nelze tam zachovat provoz 2+2,” uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Kvůli opravám trvajícím sedmdesát dní se mostovky rozšíří o více než metr a půl. V zakázce na opravu zvítězila společnost Metrostav – co nejkratší délka stavebních prací hrála ve výběrovém řízení roli z dvaceti procent.

Modernizace tohoto úseku dálnice vyjde na téměř 1,6 miliardy korun. Na jejím konci budou mostovky vzdálené jen deset centimetrů.

Silničáři v místě zavedli cyklický režim. Od neděle do středy budou řidiči jezdit v jediném pruhu směrem do Brna a ve dvou do Prahy, od středy do neděle naopak. „V takovém režimu půjde velmi těžko utvářet ulička pro záchranáře. Bude to složité i pro odtahové služby, které v případě nehody nebo poruchy auta musejí na most zacouvat,” řekla krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Právě středa, kdy silničáři mění směry jízdy, bude problematická. „Bude to asi nejkritičtější den a hrozí kolony,” uznal Studecký.

Policisté i silničáři chtějí zabránit tomu, aby se opakovaly krizové situace z loňské zimy, kdy auta u Humpolce stála v mnohakilometrových kolonách dlouhé hodiny.

„Před místem je instalovaný plně automatický varovný systém před kolonou. V okolí mostu jsou detektory aut, které poznají zpomalení jízdního proudu a automaticky posílají data na informační tabule,” popsal Studecký.

Nevylučuje ani úplné uzavření dálnice. „Pokud by se vyskytl závažnější problém, bude doprava odkloněna,“ dodal.

Oficiální objízdná trasa neexistuje. Osobní auta se mohou vyhnout přes Velké Meziříčí, ale náklaďáky tam mají zákaz vjezdu. „V udělování pokut budeme nekompromisní,” zdůraznila Čírtková.

Jenže pokud řidiči kamionů v případě problému zůstanou na dálnici, dopravní tepnu ucpou. „Je jasné, že to způsobí kolapsy. Bohužel s nimi počítáme,“ uvedl už dříve šéf brněnské pobočky Sdružení automobilových dopravců Vojtěch Máša.

Právě lidé ve Velkém Meziříčí budou pracemi na mostě postiženi nejvíc. Už při dřívějších opravách jiného úseku město zahltila auta. „Víme, co nás čeká,“ uvedla mluvčí radnice Michaela Hudková.

Město ve spolupráci se silničáři také přímo v modernizovaném úseku od úterý zavádí úsekové měření. Osvědčilo se už loni při modernizaci mezi Meziříčím a Lhotkou. „Měřilo se od poloviny dubna do poloviny srpna. Policií nám bylo oznámeno přes 53 tisíc přestupků,” řekla Hudková.

Do radniční kasy tak přibylo 50 milionů korun. „Investovali jsme je do nových přechodů, oprav křižovatek a podobně,” dodala mluvčí.

Hlavní část oprav na mostě Vysočina skončí v první polovině září, úsekové měření potrvá do dvacátého října.

Doporučované