Článek
A sice aromatizované, ochucené čaje. Firma, jejíž název v latině znamená šťavel, ale také čtyřlístek, na ně vlastní několik ochranných známek.
„Nešlo by vyvážet do této země, kdyby to byl čistý čaj, protože Indie je skutečně čajová velmoc, pokud jde o pěstování. My ale máme laboratoř, kde vytváříme specifické, jedinečné čajové směsi. Do nich přidáváme ingredience, jako jsou kousky ovoce, byliny či květy – a také vstřikujeme přírodní aroma. V závěru pak jde o produkt, který je jedinečný pod naší recepturou, a tím pádem má v exportu místo,“ vysvětluje tento paradox – nebo pro mnohé zázrak – majitel firmy Oxalis Petr Zelík.
Receptura tajná jako u becherovky
Přesný poměr ingrediencí, které do směsi patří, zná jen několik lidí kolem majitele. Recepturu ve slušovickém sídle přísně tají, podobně jako je to známo například o karlovarském likéru Becherovka Original.
Oxalis
Latinsky šťavel, čtyřlístek
Vznik: 1993
Sídlo: Slušovice
Roční prodej: 400 tun čaje a 130 tun kávy
Majitel přesto uznává, že se je tu a tam někdo pokouší kopírovat. „Snahy jsou, ale když neznáte přesné poměry, nikdy nedocílíte takové chuti, jako jsou receptury pod patentem. A pak jde i o to, že vy sice víte, že tam patří jahoda, ale to zásadní je, jaká: lesní, nebo zahradní? A u bylin platí to samé,“ vysvětluje Petr Zelík fakt, že napodobit čaj, který do Indie vyváží, prakticky nelze.
Vývoz pro indickou smetánku roste skokově
Od obchodního partnera v Bombaji, kterého Oxalis v zemi má, si firma slibuje hodně i do budoucna. A to i přesto, že pro většinu tamních lidí je aromatizovaný čaj drahý a nemohou si ho dovolit.
Největší producenti čaje na světě
Údaje za duben 2018, v tisících tun
1. Čína – 1 467
2. Indie – 991
3. Keňa – 399
4. Srí Lanka – 282
5. Turecko – 235
Zdroj: Skompasem.cz
„V případě čaje a kávy tam platí 50procentní clo, takže čaj se extrémně prodraží. Naše směsi se dobře prodávají hlavně ve vyšších kruzích, a i přes to vysoké clo tam dokážeme prodávat stále větším tempem. Je tam určitá skupina obyvatel, která si to může dovolit. Zdaleka neoslovíme samozřejmě indické masy, ale spíš, řekněme, lepší provozy, protože i Indie bohatne,“ říká Zelík.
Majitel firmy Oxalis se v čajovém byznysu pohybuje už 26 let. „V Indii jsme teprve třetí rok, takže nárůsty jsou tam nějakých 20 až 30 procent. Vzhledem k počtu tamních obyvatel obchod s aromatizovaným čajem prakticky nemá hranic,“ dodává.