Článek
„Kdyby došlo k požáru motoru na transatlantickém letu a letadlo mělo jeden z vadných požárních spínačů, pak bychom letěli s hořícím křídlem až tři hodiny, než bychom mohli bezpečně přistát,” řekl Guardianu nejmenovaný pilot britské letecké společnosti.
Komentoval tak upozornění společnosti Boeing, která uvedla, že spínač pro hašení požáru motorů nemusí správně pracovat při dlouhodobém zvyšování teploty a zůstane v zablokované pozici. To by znamenalo, že nemusí fungovat dva hasicí přístroje, které každý motor má. Systém také v případě požáru odpojuje přívod paliva do motoru, což má bránit dalšímu šíření ohně.
Boeing uvedl, že dodržuje bezpečnostní požadavky úřadů pro kontrolu letectví a že jeho letouny byly prověřeny. Při kontrolách test nevyšel u méně než 1 % požárních spínačů a pomáhá leteckým společnostem s prověrkami a výměnou součástek. „Boeing úzce spolupracuje s FAA (americký Federální úřad pro letectví), celý proces monitoruje kvůli potenciálním bezpečnostním záležitostem a je připraven přijmout vhodná opatření,” řekl mluvčí společnosti.
„Požáry z motorů jsou velmi nepravděpodobné a v celé historii strojů 787 nebyly zaznamenány žádné,“ dodal.
„Boeing trvá na tom, že riziko požárů je velmi malé. Ale právě přístup Boeingu k rizikům nás zneklidnil, zvlášť v souvislosti s případy B737 Max. Pokud požární spínač nefunguje správně, neexistuje manuální způsob, jak hasicí přístroje spustit, a tak není možné požár hasit. Boeing říká, že to je v pořádku a aerolinky souhlasí. To ukazuje na obavy z moci Boeingu, o kterých si nikdo nedovolí mluvit,“ řekl pilot Guardianu.
FAA přiznal „riziko pro leteckou přepravu“ a v reakci vydal instrukci o letové způsobilosti, ve které uvádí, že problém „pravděpodobně existuje nebo se může objevit u jiných součástek stejné konstrukce“. Dreamlinery ale FAA neplánuje uzemnit, nicméně nařídil leteckým společnostem kontrolovat spínač každých 30 dnů.
Americký Federální úřad pro letectví čelil kritice už v případě letadel Boeing 737 MAX, když nenařídil zastavit provoz těchto strojů poté, co se objevilo podezření, že nesprávně fungující software mohl způsobit dvě tragické nehody těchto strojů.
B737 MAX se v březnu zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Stejný stroj havaroval loni v říjnu po startu z letiště v Jakartě. Ani jednu nehodu nikdo nepřežil. FAA se rozhodla tyto letouny uzemnit až poté, co to udělaly úřady pro kontrolu letectví v jiných zemích. V současné době je jejich provoz pozastavený na celém světě.
Boeing řešil potíže s Dreamlinery také v roce 2013, kdy musel odstavit stroje z provozu kvůli problémům s bateriemi, které se mohly vznítit.