Článek
Ředitelství silnic a dálnic nadále počítá s tím, že na začátku října těsně před sněmovními volbami otevře zrekonstruovanou dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. „Všechno jde zatím podle harmonogramu,“ uvedl pro Seznam Zprávy šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Jenže s krátícím se časem, který zbývá do slavnostního stříhání pásky vládními činiteli, přibývají i informace o podstatných nedodělcích na páteřní silniční komunikaci. Důsledkem může být další omezování dopravy v povolebním období, s nímž už řidiči (unavení osm let trvajícími uzavírkami) nepočítají.
Seznam Zprávy už dříve informovaly o hrozících problémech kvůli chystané dodatečné rekonstrukci mostu přes potok Šmejkalka nedaleko Prahy, stejně tak o odložené opravě spodní části dvoupatrového mostu přes Želivku. Teď se ukazuje, že podobných restů je více.
Na Vysočině u obce Měšín zůstaly podle zjištění redakce neopraveny dva další mosty. Protékají pod nimi místní potoky. Původně měly být opraveny už před čtyřmi lety v rámci modernizace šestikilometrového úseku Jihlava – Velký Beranov. K tomu ale nedošlo, z rekonstrukce byly v průběhu stavebních prací překvapivě vyňaty a jejich dodatečná oprava má podle aktuálního sdělení ŘSD začít až v prvním pololetí příštího roku.
Neshoda s ŘSD ohledně roury
Tyto nenápadné mostní stavby mají evidenční čísla 151 a 152. Při pohledu zblízka vypadají spíše jako dva tunely, jejichž stěny tvoří ocelové roury s průměrem zhruba dva metry a délkou téměř padesát metrů.
Trouby jsou místy napadeny rozsáhlou korozí. Kdyby byla oprava těchto takzvaných přesypaných mostů dále oddalována, mohlo by dojít i k propadu nadnásypu a poškození nové vozovky. Každopádně nedokončená rekonstrukce obou mostů je klíčovým důvodem, proč zmodernizovaný dálniční úsek Jihlava – Velký Beranov není dodnes zkolaudován, přestože byl uveden do provozu už v roce 2018.
Není zcela jasné, proč byla rekonstrukce mostů odložena. „Pamatuji si, že se ta oprava mostů už chystala, ale proč to bylo nakonec odloženo, netuším,“ říká starosta Měšína Aleš Lancman.
Vše bylo už v roce 2017 projekčně připraveno, počítalo s tím i stavební povolení. A konsorcium tří zhotovitelských firem (Vodohospodářské stavby, Firesta-Fišer a BT Beton-Technik) bylo dle dostupných informací už rovněž nachystáno na kompletní opravu.
Ta měla spočívat ve vsunutí ocelových trub s menším průměrem do původní konstrukce mostu, ale podle informací přímo od stavařů došlo v inkriminované době k rozepři s ŘSD ohledně použité antikorozní ochrany. ŘSD ji neschválilo, ačkoliv šlo o certifikovaný výrobek. Nakonec tedy vsunutí nových trub povoleno nebylo.
Mluvčí ŘSD Jan Studecký k tomu pouze uvádí, že v době modernizace úseku Jihlava – Velký Beranov „nebyly na trhu k dispozici ocelové obloukové konstrukce s požadovanými parametry“.
ŘSD připouští jen krátkodobé uzavírky
Loni se ale ukázalo, že se stav mostů u Měšína dále zhoršil. A ŘSD začalo narychlo připravovat novou samostatnou stavební zakázku. Nejdříve letos v únoru vybralo projekční firmu (z úředních záznamů lze vyčíst, že kontrakt získala brněnská společnost Dopravoprojekt), která má za necelých 600 tisíc korun aktualizovat původní projektovou dokumentaci. Projekční práce podle sdělení ŘSD stále pokračují a chystá se i výběr stavební firmy, která mosty dodatečně opraví (rozpočet je 8 milionů korun).
A opět jako v roce 2017 se dle sdělení ŘSD počítá s tím, že oprava bude spočívat ve vsunutí užších trub a spojení se starou ocelovou konstrukcí cementopopílkovou suspenzí.
Jenže zásadní otázkou z hlediska veřejného zájmu je, zda bude kvůli tomu nutné příští rok opět omezovat dopravu na kompletně zmodernizované D1.
Tiskový odbor ŘSD nejdříve uvedl, že chystaná akce žádné nové uzavírky nezpůsobí. „Práce budou probíhat z boku tělesa dálnice,“ uvedl mluvčí Jan Studecký.
Posléze ale generální ředitel ŘSD Radek Mátl připustil, že k některým drobným omezením by dojít mohlo. „Řidiči musí počítat s tím, že i po ukončení modernizace D1 bude pokračovat údržba dálnice a některé opravy – třeba svodidel a dopravního značení. Bez toho to prostě nejde,“ zdůraznil Mátl na dotaz Seznam Zpráv.
Někteří oslovení experti ze stavební branže, kteří inkriminovaný úsek a průběh oprav velmi dobře znají, jsou ale přesvědčeni, že zejména u druhého mostu s číslem 152, pod nímž protéká Měšínský potok, nelze opravu bez částečného omezení provozu na dálnici prakticky udělat.
Jde o to, že z jedné strany vyústění roury je rybník a z druhé les, těžká technika se k mostu nemá z boku jak dostat. Bude tudíž nejspíše nutné nejdříve udělat provizorní sjezd z dálnice až k místu, odkud by nová ocelová trouba mohla být vsunována. Dopravní omezení by podle neoficiálních odhadů mohlo trvat od několika týdnů až do tří měsíců (i s přípravnými pracemi).
S dopravním omezením měla také už počítat připravovaná zadávací dokumentace, ale v předvolebním období se další dopravní restrikce tohoto druhu jeví jako politicky neprůchodné. Nejspíše proto práce začnou až příští rok.
Šéf ŘSD Radek Mátl dlouhodobé uzavírky na zmodernizované dálnici nepřipouští, ale krátkodobé nevylučuje. „Musel bych se s tou situací ohledně těchto mostů detailněji seznámit, ale jestli tam budou nějaké uzavírky, tak jen někdy přes víkend nebo v noci,“ načrtává. Pravda se ukáže už za několik měsíců.