Článek
Dosud nevyřešené problémy i stále nové vznikající potíže mohou mít za následek to, že se před Vánoci na pultech obchodů objeví méně výrobků, ale za to za vyšší ceny. Poslední komplikací se stalo uzavření přístavu Ning-po Čou-šan jižně od Šanghaje, o kterém rozhodly 11. srpna místní úřady kvůli nákaze jednoho z dělníků v docích covidem-19. Ke znovuotevření by ale mělo nakonec dojít již ve středu.
Největší přepravní společnosti jako Maersk nebo Hapag-Lloyd tak musely upravit už tak své pozměněné plavební trasy. Jde o další z řady ran pro lodní přepravu, která se přitom ještě stále nevzpamatovala z březnového incidentu v Suezském průplavu. Kvůli nákaze covidem-19 už musel být dříve uzavřen přístav v čínském Šen-čenu a s nákazou se potýkají také například továrny ve Vietnamu. Lodní dopravu trápí rovněž nedostatek přepravních kontejnerů, píše CNN.
Problémy s dodávkami zboží už tak hlásí společnosti jako Adidas, Crocs nebo Hasbro. Námořní společnosti očekávají, že globální krize bude nadále pokračovat. Problémy masivně zvyšují náklady na transport zboží, pravděpodobně tak dojde k nárůstu spotřebitelských cen. „V současné době očekáváme, že se situace na trhu uvolní nejdříve v prvním čtvrtletí roku 2022,“ uvedl v nedávném prohlášení generální ředitel společnosti Hapag-Lloyd Rolf Habben Jansen.
World Container Index britské společnosti Drewry Shipping ukazuje, že celkové náklady na přepravu čtyřicetistop kontejneru na osmi hlavních trasách dosáhly v týdnu do 19. srpna v průměru 9613 dolarů (téměř 209 tisíc korun), tedy o 360 procent více než před rokem. Největší cenový skok se podle CNN odehrál na trase ze Šanghaje do nizozemského Rotterdamu, kde náklady vzrostly o 659 procent na celkem 13 698 dolarů (bezmála 300 tisíc korun).
„Současné historicky vysoké ceny za přepravu jsou způsobeny neuspokojenou poptávkou,“ uvedl pro CNN generální ředitel společnosti Maersk Søren Skou. „Kapacita prostě není dostatečná,“ dodal Skou.
Zpoždění dodávek, které se přepravují na moři, je pak dnes běžné. „Šance, že vaše plavidlo dorazí včas, je asi 40 procent, loni se tato pravděpodobnost pohybovala okolo 80 procent,“ řekl CNN generální ředitel přepravní společnosti CH Robinson Bob Biesterfeld.
Nedostatek přepravní kapacity přístavů bude mít podle odborníků vliv i na silniční nebo železniční přepravu. Například Spojené státy nebo Velká Británie už se podle místních médií potýkají s nedostatkem řidičů nákladních vozidel.
Letiště pak čelí rekordně vysokému náporu přepravního zboží. Kvůli tomu se například reklamace zboží v USA prodlužují až o dva týdny. Covid-19 se navíc nevyhýbá ani letištím, kvůli nákaze musely svůj provoz částečně omezit letiště v čínské Šanghaji nebo Nankingu.
Podle dat společnosti S&P Global Panjiva například téměř 40 procent objemu zboží dovezeného do Spojených států po moři během posledního roku pocházelo právě ze zemí jihovýchodní Asie. Někteří výrobci už tak začínají přiznávat problémy.
Generální ředitel společnosti Adidas Kasper Rorsted uvedl, že producent sportovního oblečení a obuvi nebude v druhé polovině tohoto roku kvůli odstávkám výroby a problémů v dopravě schopen plně uspokojit „velkou poptávku“ po svých produktech. Společnost přitom v průběhu roku přesunula část své výroby do jiných regionů.
Maersk Salina sails into Ningbo-Zhoushan, #China – the world's busiest port for cargo tonnage.
— Maersk (@Maersk) October 4, 2017
(Video: S Pawar) pic.twitter.com/cJMJwzpATw
S pozdním dodáním objednaného zboží budou muset dost možná počítat také zákazníci výrobce obuvi Crocs. Generální ředitel společnosti Andrew Rees uvedl, že doba přepravy z Asie na většinu předních trhů vzrostla přibližně na dvojnásobek, než tomu bylo doposud.
Nedostatku zboží i zpoždění chce zabránit jeden z největších prodejců hraček. Společnost Hasbro pro CNN uvedla, že uzavřela smlouvy s více námořními dopravci, aby tak urychlila dodávky. Výsledkem ale bude pravděpodobně zvýšení cen. Náklady na dopravu jsou letos totiž podle finanční ředitelky Hasbra Deborah Thomasové až čtyřnásobné.