Článek
Tempo inflace už se propsalo do nákladů na výrobu léků. S cenami energií, dopravy i materiálů rostou firmám náklady. Navíc je průmysl stále velmi závislý na asijských trzích, na nichž ale vznikají nová ohniska koronaviru.
„Řekla bych, že se to pohybuje něco kolem pěti procent a to ukrajuje to, co ta společnost generuje,“ uvedla v rozhovoru Natálie Kazíková, ředitelka pro strategii a rozvoj společnosti Heaton. Jinými slovy, inflace už začala krátit zisky.
Společnost, která patří k hrstce rodinných firem v tomto odvětví, ale našla způsob, jak tomu čelit. „Co se s tím dá dělat? Dají se plánovat nové projekty, dá se plánovat to, co na trzích v současné době chybí,“ říká Natálie Kazíková, která je dcerou zakladatelů Heatonu, manželů Fričových. Společně s bratrem Jaromírem Fričem teď společnost řídí. Ona jako ředitelka pro strategii a rozvoj, on jako výkonný ředitel.
Výzkum a vývoj jsou vždy hra. Nikdy nevíte, jak jednotlivé fáze vývoje dopadnou, a investice jsou obrovské.
Proto se vrhli do vlastního výzkumu a vývoje. Prostor vidí v oblasti civilizačních chorob. Oboru, v němž pacientů každým rokem přibývá.
„Výzkum a vývoj jsou vždy hra. Nikdy nevíte, jak jednotlivé fáze vývoje dopadnou, a investice jsou obrovské,“ říká Natálie Kazíková. V jejich případě jde o desítky milionů korun. „Pokud takové léčivo na trhu není, pacientů je spousta a dokážeme jim prodloužit život nebo pokud vidíme nově vznikající trh,“ vyjmenovává pro SZ Byznys kritéria, podle kterých se rozhodují, do jakého výzkumu půjdou.
Heaton
Česká farmaceutická společnost, sídlí v Praze.
Jde o rodinný byznys, který v roce 2002 začali budovat manželé Fričovi.
Zaměřuje se na léčiva z oblasti gynekologie, urologie, nefrologie, onkologie, substituční léčby atd.
Mezi hlavní trhy patří kromě ČR také Slovensko, Rumunsko a Německo. Celkem působí ve 20 zemích světa.
Přiznává, že cenou za pandemii byl loni růst firmy.
„Udrželi jsme stejné výsledky za ten covidový rok jako rok předtím, ale byl jeden z mála, kdy firma nerostla. Jinak Heaton každoročně roste od deseti do dvaceti procent,“ popsala manažerka.
Těsně před pandemií přidali Německo coby nový trh, během covidových měsíců pak vstoupili na trh v Mongolsku. Dohromady působí ve 20 zemích. Další metou jsou pro ně teď asijské trhy.
Léčebné konopí? Chceme být jedničkou v Evropě
Šanci na expanzi momentálně firma vidí v léčebném konopí, jež se využívá například k tlumení chronické bolesti.
„To je velké téma a nově vznikající trh, který v Evropě na rozdíl od Severní Ameriky není ještě pořádně utvořený. Evropa ještě nemá dořešenou legislativu,“ říká Natálie Kazíková s tím, že v tomto oboru mají velké plány: stát se jedničkou na evropském trhu.