Článek
Někteří zákazníci dodavatele energií Centropol se domnívali, že smlouva na dobu určitou jim zaručí dlouhodobou jistotu stejných cen elektřiny a plynu stejně jako fixace. Smluvní závazek na několik let však neslibuje, že je fixována cena. Oznámení o chystaném zdražení produktu Pohoda online Elektřina 24 proto klienty zaskočilo.
Redakci se v posledních dnech ozvalo několik zákazníků Centropolu se stejným problémem: „Jak je možné, že všude slyšíme reportáže a čteme články o ukončení činnosti Bohemia Energy, ale už nikde nikdo neřekne a nenapíše, že i další z největších dodavatelů, Centropol, mění ceníky i u fixovaných produktů?“
Jak rozeznat smlouvu s fixací od smlouvy na dobu určitou?
Není automatické, že smlouva na dobu určitou znamená fixaci ceny energií. Zákazníci si to podle mluvčího Energetického regulačního úřadu Michala Keborta často pletou.
„Vycházejí z toho, že když mají smlouvu na tři roky, budou mít celou dobu stejnou cenu. Smlouva na dobu určitou nezaručuje stejnou cenu. Musí vysloveně obsahovat fixaci na předem danou dobu. Nemusí přímo uvádět slovo fixace, to není oficiální termín, ale může třeba hovořit o neměnné ceně,“ vysvětluje Kebort.
Pokud chce mít zákazník opravdu jistotu, že mu dodavatel cenu nezmění, nesmí smlouva ani všeobecné obchodní podmínky obsahovat žádné body, které by společnost opravňovaly k navýšení ceny.
Od 6. prosince 2021 se Centropol chystá zdražit dodávky pro některé zákazníky. Ti, kteří mají produkt Pohoda online Elektřina 24, mohou očekávat nárůst cen i o stovky procent. Z původních 917 korun může částka narůst i na 2 750 korun za MWh.
Podle Centropolu však tento produkt nemá fixovanou cenu, což je uvedeno i ve smlouvě. Někteří zákazníci však nabyli dojmu, že smlouva na dobu určitou znamená totéž co fix.
Klienti se ozývají s tím, že dodavatel daný produkt někdy prezentuje jako fixní. „Jak telefonicky, tak na místě či emailem slibovali fixované ceny, ale smlouva je jiná,“ napsal redakci jeden ze zákazníků Centropolu, který měl sjednaný produkt Pohoda online Elektřina 24.
Podle Centropolu, který má kolem 300 tisíc zákazníků, může dojít ke komunikačnímu nedorozumění či šumu u jednotek z nich. „Většinou nedorozumění vzniká nepochopením. Pak je na místě se na to podívat případ od případu. Pokud má zákazník pocit, že je s jeho smlouvou něco v nepořádku, vždycky se může obrátit rovnou na Centropol, který je připraven jeho případ řešit a prověřit. To platí i tehdy, má-li zákazník pocit, že při komunikaci produktu nebylo něco v pořádku a může řešit danou věc individuálně,“ uvedl Centopol.
Hlavní rozdíl mezi smlouvou s fixací a bez ní spočívá v tom, že dodavatel může v průběhu trvání kontraktu měnit ceník.
Toto právo si Centropol dokonce vyhradil ve smlouvě. „Dodavatel je oprávněn jednostranně měnit VPPS (Všeobecné podmínky poskytování služeb, pozn. red.) a ceník. Zvýšení dodávky ceny Komodity nebo změnu VPPS je dodavatel povinen uveřejnit a oznámit nejpozději 30. den před okamžikem, kdy má změna nabýt účinnosti,“ uvádějí všeobecné podmínky poskytování služeb přiložené ke smlouvě, kterou má redakce k dispozici.
U produktů se závazkem na dobu neurčitou nebo u produktů na dobu určitou bez fixované ceny upravujeme ceny postupně.
Potvrzují to i produktové podmínky, které zákazníci podepsali spolu se smlouvou. „Cena za dodávku Komodity je určena příslušným ceníkem z ceníkové řady uvedené ve smlouvě. (…) Dodavatel je oprávněn jednostranně upravit cenu v případě zvýšení regulované složky ceny,“ píše se v nich.
Centropol však aktualizuje ceníky jen u některých tarifů. „U produktů se závazkem na dobu neurčitou nebo u produktů na dobu určitou bez fixované ceny upravujeme ceny postupně. Zákazníkům, kteří mají ve smlouvě uvedenou fixaci ceny, Centropol v průběhu smluvního závazku ceny neaktualizuje,“ uvedl marketingový šéf Centropolu Jiří Matoušek s tím, že o tom nikdy ani neuvažovali. Nová cena může čekat také na zákazníky, kteří se chystají svůj kontrakt prodloužit.
Ke změnám ostatních ceníků Centropol zatím nemá důvod, protože elektřinu i plyn nakupuje dopředu. „Nákupní strategie však neznamená, že máte nakoupeno přesně 100 procent požadované spotřeby na dva či tři roky dopředu,“ říká Matoušek.
V některých měsících dodavatelé prodávají nadbytek elektřiny, jindy naopak dokupují. „Některé produkty nákupu elektřiny zajišťujete na roky dopředu, jiné jsou dostupné průběžně, to znamená, že je lze koupit až později. Důležité je, aby nákupy komodit probíhaly v souladu s konzervativní nákupní strategií a nenechávaly se na poslední chvíli,“ upozornil Matoušek.
Pokud s novou cenou zákazníci nesouhlasí, mají možnost spolupráci ukončit. „V souladu s legislativou má každý spotřebitel, bez ohledu na dodavatele, možnost při zvýšení ceny od smlouvy odstoupit,“ uvedl Matoušek. Výpovědní doba smlouvy na dobu určitou činí tři měsíce.
Kvůli rostoucím cenám energií zdražují ceníky i další dodavatelé. Účty se zvedají novým zákazníkům nebo těm, kteří by si smlouvu rádi prodloužili.
Velkoobchodní ceny elektřiny jdou nahoru především kvůli zdražování emisních povolenek. Na růstu se však podepisuje i zdražování uhlí či větší poptávka po energiích během oživení po pandemické pauze.
Aktualizace: Doplnili jsme screenshot komunikace mezi klientem a Centropolem a reakci firmy na něj.