Článek
Německá automobilka Mercedes-Benz bývá označována za producenta luxusu na čtyřech kolech. Americká Nvidia je zase expertem na výrobu grafických procesorů, které dodává po celém světě. Svým know-how zásobuje čipové sady základních desek, grafických procesorů i herních konzolí.
Nyní firmy ohlásily spolupráci – a nedomluvily se kvůli ničemu menšímu, než je automatizace vozidel. Od roku 2024 má být technologie společnosti Nvidia v celé flotile vozů německého výrobce. Software a čipy Nvidia Drive dodají vozům značky Mercedes nejmodernější a nejpokročilejší výpočetní architekturu, jaká kdy byla v automobilu použita, uvedly společnosti v prohlášení. Informaci přinesla agentura Bloomberg.
Společná vize
Není to poprvé ani naposledy, co si firmy plácly, aby vytvořily auta schopná jízdy bez řidiče. Na rozdíl od jiných automobilů, které vyžadují fyzický upgrade, ale Mercedes-Benz a Nvidia uvedly, že nové systémy budou obsahovat aktualizace funkcí prostřednictvím softwaru, takže pro spravování vozu postačí chytrý telefon. Jak jednoduché.
Generální ředitel technologické firmy Jensen Huang ve svém prohlášení uvedl, že společnosti sdílejí vizi „automobilu budoucnosti“, a že „přijde s týmem expertních techniků umělé inteligence a softwarových inženýrů neustále vyvíjejících a vylepšujících auto po celou dobu jeho životnosti“.
Nová platforma, založená na technologii Orin společnosti Nvidia, zahrnuje kompletní softwarový balík, který může podporovat celou řadu automatizovaných jízdních aplikací včetně pokročilých systémů asistence řidiče, jako je Tesla Autopilot nebo Cadillac Super Cruise. Parkování bez řidiče je samozřejmostí, stejně jako až dvě stě bilionů operací za vteřinu při použití menšího výkonu.
Nový software a programování
Podle informací serveru The Verge dokáže systém pohonu sledovat hlavu a oči řidiče, aby vyhodnotil jeho pozornost a monitoroval frekvenci mrknutí a hodnotil ospalost. V závislosti na preferencích výrobce společnost Nvidia říká, že systém může upozornit řidiče zvukovými, vizuálními nebo hmatovými výstrahami, aby se mohl vrátit na cestu.
Systém rovněž umožní bezdrátové aktualizace softwaru ve smartphonu na vozidlech Mercedes. Lídrem v oblasti aktualizací prostřednictvím internetových rezervačních systémů OTA (Over-The-Air) je společnost Tesla.
Jedním z prvních velkých výrobců automobilů, kteří zavedli systém OTA po Tesle, byla společnost General Motors. Také Ford nedávno uvedl, že pro své modely do roku 2020 začne aktualizace softwaru zavádět. Nyní se k nim přidává i Daimler, mateřská firma značky Mercedes. „Stažením nových funkcí a upgradů z cloudu chceme systém neustále aktualizovat, a tím zvýšit hodnotu vozidel,“ uvedl ve společném prohlášení s Nvidií generální ředitel Daimler Ola Källenius.
Rozpad partnerství
Oznámení o partnerství s Nvidií přichází krátce po zprávě, že své partnerství v oblasti automatizovaného řízení ukončují Daimler a BMW. Dva němečtí automobiloví obři oznámili začátkem roku 2019 plány utratit více než miliardu dolarů ve společném úsilí o mobilitu, které zahrnuje autonomní automobily, sdílení automobilů, nabíjení elektroaut a další. Tento týden však oba podniky uvedly, že autonomní část bude zastavena.
Podle webu Auto News Daimler uvedl, že spolupráce s BMW by znamenala, že Mercedes nebude schopen tuto technologii používat tak rychle, jak by to mělo být možné se společností Nvidia. „Myslím, že to není náhoda,“ řekl pro The Verge k načasování Sam Abuelsamid, hlavní analytik Guidehouse. „Mám podezření, že se ti dva výrobci automobilů nemohli dohodnout na platformě, která se má použít, a právě teď vypadá Orin jako mnohem slibnější řešení než cokoli jiného od společnosti Intel nebo Mobileye,“ vysvětlil.
Jak ovšem Abuelsamid poznamenal, není jasné, jak dobře bude nový software Nvidia fungovat ve srovnání s jiným řešením. „Nvidia se velmi zaměřuje na software neuronových sítí. Většina odvětví se přesouvá zpět ke směsi deterministických a pravděpodobnostních algoritmů,“ upřesnil.