Hlavní obsah

Dálniční známku zdražíme na 2 000 korun, až skončí modernizace D1, slíbil ministr

Poslanci schválili zavedení elektronických dálničních známek.Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

Sněmovna přijala zákon o pozemních komunikacích, který zavádí elektronickou dálniční známku.

Článek

Česko se o podstatný krok přiblížilo k elektronickým dálničním známkám, které například na Slovensku i v dalších zemích Evropy jsou už roky samozřejmostí.

Poslanecká sněmovna ve třetím čtení schválila zákon o pozemních komunikacích, který počítá s tím, že za jízdu na dálnicích budou řidiči platit na internetu a zbaví se povinnosti lepit na přední sklo svých automobilů vinětu.

Nejpoužívanější roční dálniční známka nyní stojí 1 500 korun, její zdražení na 2 000 korun, jak ho v průběhu projednávání zákona navrhl poslanec ANO Martin Kolovratník, se přinejmenším o pár let odkládá.

Anketa

Uvažujete o tom, že vaše příští auto bude jezdit na něco jiného než benzin nebo naftu?
Ano, uvažuji o elektrickém autě
16,1 %
Ano, ale nechci elektrické auto
6,9 %
Ne, zůstanu u klasiky
77 %
Celkem hlasovalo 46070 čtenářů.

„Nepřipustím zdražení dálničního kuponu na dva tisíce korun. Bylo by to vůči řidičům nefér, naopak jim děkuji za trpělivost s modernizací naší hlavní dálnice D1. Dokud nebude hotovo (plánováno na rok 2021 – pozn. red.), nepřipustím diskusi o zdražení dálniční známky,“ slíbil ve Sněmovně ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO).

Zákon nyní posoudí Senát a podepsat ho musí také prezident.

Motoristé by měli elektronické dálniční známky používat od roku 2021. V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Budou se kontrolovat prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.

Alternativní auta bez poplatků

Zákon osvobozuje od poplatků auta na elektřinu, vodík a případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za poloviční sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan (CNG). Vláda nechtěla zvýhodnit auta na propan-butan (LPG) s tím, že jejich podpora není nutná, protože jich již nyní jezdí mnoho.

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.

Doporučované