Článek
Jízdu s autem, které je na to technicky vybavené, má za sebou reportér Seznamu. Jak systém C-ITS funguje si vyzkoušel na Pražském okruhu.
Šlo na první pohled o běžné auto, v kufru ale byla speciální technika, na střeše anténa a na čelním skle tablet, kde se ukazovaly aktuální dopravní informace.
Hned poté, co se auto dostalo na Pražský okruh, se na tabletu začaly zobrazovat informace o tom, že je před ním tunel a že je potřeba snížit rychlost. Systém také ukázal, za jak dlouho při současné dopravě auto dorazí na D1.
Zařízení ale řidiče umí varovat i před dalšími událostmi. Například před tím, za jak dlouho řidič dojede na místo, kde se pracuje nebo kde je překážka. Řidiče také umí varovat před kolonou nebo před tím, že se blíží záchranka.
Výrobci aut budou technologii instalovat do nových modelů
Informace o dopravě se zobrazí vždy na chvíli a poté zmizí. Na systém si ale čeští řidiči budou muset ještě nějakou dobu počkat. Systém je funkční na některých úsecích dálnic, další přibudou. Zatím ale službu nemůžou využít řidiči, protože auta nejsou schopná informace přijmout. Automobilky se ale zavázaly k tomu, že od letošního roku budou touto technologií vybavovat vybrané modely aut.
Inteligentní dopravní systém C-ITS umožňuje komunikaci mezi auty navzájem a také mezi vozidly a dopravní infrastrukturou a řídicími nebo informačními centry. Přenos informací se děje prostřednictvím mobilních sítí.
První systém byl vybudován loni v červnu mezi Mirošovicemi a Rudnou na D1. Úsek o délce 46 kilometrů je podle měření dopravních intenzit nejvytíženějším dálničním úsekem v Česku.
Při představování inteligentního dopravního systému ŘSD uvedlo, že do roku 2020 by jím mělo být vybaveno zhruba deset milionů aut v Evropě.