Článek
Rekonstrukce D1 patří mezi hlavní priority ministra dopravy Karla Havlíčka, a tak je po několikatýdenní pauze, kterou zapříčinila koronavirová opatření, na nejvytíženější české dálnici rušno. Jak zjistily Seznam Zprávy od největších stavebních firem, které opravy na D1 zajišťují, na rozkopaných úsecích se v těchto dnech pohybuje přes tisíc dělníků. Řidiči si přitom v uplynulých letech často stěžovali na zahálení firem i jejich zaměstnanců. Stavaři navíc tvrdí, že se jim za poslední týdny podařilo dohnat skluz, který právě způsobila koronavirová epidemie, a hrozilo tak, že se termín znovu oddálí.
Navzdory těmto problémům i koronavirové pandemii firmy svorně tvrdí, že modernizaci, která začala v roce 2013, příští rok na podzim dokončí. Dokončení modernizace se v minulosti už několikrát posouvalo, za prioritu ji považovalo už sedm různých ministrů dopravy.
Podle informací Seznam Zpráv hnutí ANO počítá s tím, že to v kampani před sněmovními volbami prodá. „Ministr Karel Havlíček je v tom velmi aktivní a termíny hlídá,“ řekl jeden ze členů pracovní skupiny, který si nepřál být jmenován.
„Pro mě je podstatné, že v příštím roce na podzim bude celá D1 hotová, průjezdná bez velkých omezení, která zažíváme v těchto dnech. Řidičům děkuji za trpělivost, omlouvám se za komplikace a případné kolony,“ prohlásil ministr už na začátku července při společné tiskovce s vedením Ředitelství silnic a dálnic.
Někteří dopravní odborníci přitom už dříve považovali dokončení v příštím roce za nereálné. „Moc termínu 2021 nevěřím. Vina se hází na firmy. Primární problém byl v tom, co jim silničáři dovolili. Mělo se trvat na zkrácení termínů a daleko intenzivnější práci než dneska,“ vyjádřil se pro Seznam Zprávy dopravní expert Roman Budský.
Opravy jsou rozdělené na dvacet úseků. Na sedmi z nich, které čítají 70 z celkových 160 kilometrů, stavbaři dál pracují. Tři části mají dokončit ještě letos, zbylé čtyři příští rok.
O víkendu začaly práce na dalším úseku na Vysočině. Devítikilometrovou část dálnice mezi Koberovicemi a Humpolcem mezi 90. a 81. kilometrem dálnice má na starosti společnost Eurovia. Začala s opravou pásu směrem na Prahu. Doprava je tak převedená do pásu na Brno, kde jsou dva zúžené pruhy v obou směrech.
Modernizace mezi dvacátým a 180. kilometrem D1 pokračuje osmým rokem. Firmy nyní pracují na sedmi úsecích, dělníci jsou také na D1 u Prahy, tyto práce ale oficiálně modernizace nezahrnuje. „Počty lidí jsou nyní rekordní. Samozřejmě to nelze paušalizovat. Když položíte nový beton, čtrnáct dní na něj nesmí vkročit noha, takže se může stát, že někde těch lidí není tolik,“ uvedla mluvčí Eurovia Iveta Štočková.
Nadnárodní společnost pracuje hned na čtyřech úsecích modernizace. Její dělníci se pohybují v okolí Mirošovic, Soutic a Koberovic. Spolu s dalšími dvěma firmami zajišťuje také opravu patnáctikilometrového úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem na Vysočině. „Počty se mění podle aktuálně probíhajících technologií. Na tomto úseku celkově pracuje 150 až 250 lidí,“ sdělila mluvčí společnosti Strabag Edita Novotná.
Jen firma Metrostav na třech různých úsecích posílá na stavbu asi 500 pracovníků.
Stavbaři také tvrdí, že dohnali časový skluz související s koronavirem. Na jaře jim chyběli při uzavření hranic především dělníci ze Slovenska. Práce brzdily i komplikované dodávky specializovaných dílů. „Větší problém byly výrobky, které se kvůli koroně na stavbu dostaly se zpožděním. Například mostní ložiska nebo plastové trouby pro odvodnění,“ popsal mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.
Třeba společnost Eurovia, která na dopravních stavbách v Česku zaměstnává téměř tři tisíce lidí, musela na dva týdny v březnu úplně přerušit práce. „V té době jsme získávali informace a zajišťovali ochranné pomůcky. Nicméně na jaře se i kvůli výkyvům počasí počítá s časovými rezervami. Na všech úsecích stanovené termíny dokončení prací plníme,“ dodala Štočková.
Firmy mají na základě usnesení vlády právo na posun termínů o tři týdny. „V tuto chvíli předpokládáme, že i přes počáteční komplikace v souvislosti s mimořádnou situací se podaří dodržet původně plánovaný termín,“ uvedla Novotná.
Na velkých dálničních stavbách, včetně současné modernizace D1, přitom chybějí někteří kvalifikovaní zaměstnanci. „Řemeslníci ubývají a zároveň stárnou. Zvyšující se průměrný věk zaměstnanců v dělnických profesích je problém. Nových a mladých dělníků-řemeslníků je na pracovním trhu velký nedostatek. Prakticky nejsou,“ potvrdila Petra Havrlantová ze společnosti Skanska.
Firmy volají po specializovaných kurzech pro zájemce. „Za současné situace bychom velmi uvítali, pokud by stát podpořil rekvalifikační kurzy. Lidem z oborů, jako je například pohostinství, by se otevřely dveře do našeho oboru,“ řekla Novotná.
Nejvíce chybějí strojníci a zaměstnanci na dalších specializovaných pozicích. „Problém cítíme již na školách, kde tyto obory nejsou pro uchazeče atraktivní a velmi málo jich ze škol přijde a jde skutečně pracovat do dopravně-inženýrského stavebnictví,“ popsala Štočková.