Hlavní obsah

CZ Loko: firma, která dělá lokomotivy pro půl Evropy. Do konce roku uvede na trh první český železniční hybrid

Reportáž z CZ LokoVideo: Seznam Zprávy

Společnost CZ Loko, která je jediným domácím výrobcem diesel-elektrických lokomotiv a speciálních železničních vozidel, se chystá zdvojnásobit výrobu. A ještě do konce roku slibuje uvést na trh zcela novou hybridní lokomotivu – první železniční vozidlo s trakční baterií i spalovacím motorem.

Článek

Firma CZ Loko sídlí v České Třebové, teď ale rozšiřuje svou výrobní základnu v Jihlavě. Staví montážní halu pro výrobu nových lokomotiv. „Umožní nám to víc než zdvojnásobit dnešní kapacitu,“ říká správní ředitel CZ Loko Bedřich Bulička.

Investice do rozšíření jihlavského provozu přijde asi na 100 milionů korun. „Bude to znamenat také rozšíření našeho pracovního týmu, který chceme navýšit asi o 100 zaměstnanců,“ uvedl v rozhovoru pro magazín Špičky byznysu TV Seznam většinový akcionář CZ Loko Josef Bárta, který slibuje na Jihlavsko nadstandardní platy.

„Kvalifikovaný dělník u nás si může vydělat 30 až 40 tisíc, kvalifikovaný technik podle pracovní pozice 40 až 50 tisíc,“ říká majitel.

Firma CZ Loko už zpracovává plány na obdobné rozšíření provozu také v České Třebové, kde má sídlo a další výrobní a opravárenské provozy.

V Jihlavě CZ Loko začínalo v půli 90. let ve starém depu po Českých drahách, které bylo určené na odpis. „Museli jsme tu hodně bourat a hodně stavět,“ vzpomíná Bulička, podle něhož za dvacet let spolykaly úpravy a rozšiřování jihlavského areálu kolem půl miliardy korun.

Dnes je možné v někdejším depu stavět dvě nové lokomotivy měsíčně, rozšířením se kapacita zvedne až na pět strojů za měsíc.

Vlajková loď

Vlajkovou lodí CZ Loko je dnes lokomotiva EffiShunter 1000, jako vůbec první u nás už z výroby vybavená evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Je určena pro posunovací a traťovou službu. Prvních pět těchto EffiShunterů přebírá do konce tohoto roku dceřiná firma státních Českých drah, ČD Cargo.

Systém ETCS se zatím nepovedlo namontovat do svých lokomotiv žádnému jinému českému výrobci. Dokonce i „nejrychlejší a nejmodernější“ rychlíková elektrická lokomotiva řady Emil Zátopek z plzeňské Škody Transportation deklaruje zatím pouze přípravu na jeho nasazení.

Podle Bárty tovární montáž systému ETCS umožní firmě CZ Loko ještě rozšířit její exportní teritoria. Dnes vyváží svá vozidla například na Slovensko, do Itálie, Finska, na Balkán, do Pobaltí. Cílí ale na nové trhy ve Skandinávii či na Německo. I když – jak vysvětluje Bárta – je průnik do západní Evropy velmi obtížný právě kvůli certifikačním a schvalovacím procedurám jednotlivých národních drážních úřadů.

Hybridní novinka

Ještě do konce roku chce CZ Loko uvést na trh zcela novou posunovací lokomotivu HybridShunter 400: hybridní stroj, poháněný trakční baterií a vybavený navíc záložním spalovacím motorem.

Hybridní novinka je výsledkem tříletého vývoje, na kterém CZ Loko spolupracovalo s pardubickou univerzitou. Na projekt přispěl i stát dvacetimilionovou dotací.

CZ Loko kromě výroby nových lokomotiv a speciálních drážních vozidel také opravuje staré. Nebo dělá kompletní modernizace, při nichž osadí původní lokomotivní rámy zcela novou technikou. Má také půjčovnu 20 lokomotiv, které nabízí dopravcům.

Za víc než dvacet let své existence CZ Loko vyrobilo přes tisíc lokomotiv, z nichž téměř čtyři stovky jezdí v zahraničí.

Doporučované