Článek
„Jediné místo, kde nejsme úplně v souladu, je průjezd Staroměstského náměstí Železnou ulicí, což je kolmo na Královskou cestu,“ říká Vratislav Filler ze spolku Auto*mat. Vyřešit se tato situace podle Fillera dá koridorem pro cyklisty.
Druhá strana - tedy Praha 1 - ustoupit ale nechce. „Myslím si, že Auto*mat bude muset akceptovat náš kategorický požadavek na Královskou cestu a Staroměstské náměstí,“ tvrdí starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký. Případný koridor by podle Lomeckého musel být vyznačen bílými čárami, což se u původního značení velmi kritizovalo.
„Buď budeme akceptovat čáry a koridor tam bude, nebo budeme tvrdit, že čáry jsou nepřípustné, a v tom případě se bude muset celé Staroměstské náměstí objíždět,“ vysvětluje Lomecký.
Jednat se ještě bude také o Husově ulici. „Je to šikovná objížďka Staroměstského náměstí, v tuto chvíli jednosměrná severním směrem. Budeme chtít, aby byla průjezdná i jižním směrem,“ požaduje Filler.
Obě strany se shodly na průjezdu náměstí Republiky přes dolní část Václavského náměstí po Jungmannovo náměstí. Před Paladiem na náměstí Republiky bude cyklistům vyčleněn koridor. Lomecký chce zajistit hlavně bezpečnost chodcům, jejichž hlas podle něj není slyšet.
Další jednání by se mělo konat 10. října. Do té doby se k návrhům vyjádří dopravní policie a také komise pro bezpečnost Prahy 1. Výsledná dohoda by se mohla z velké části inspirovat návrhem magistrátní cyklokomise.
Auto*mat vzhledem k probíhajícím jednáním s Prahou 1 zrušil demonstraci, která byla naplánovaná na 5. září. Cyklisté chtěli protestovat právě kvůli omezení průjezdu historickým centrem. „V tuto chvíli ale nedává smysl abychom dělali něco, co se týká Prahy 1,“ objasňuje Filler.
Značky omezující vjezd cyklistů mezi 10:00 a 17:00 začala v centru Technická správa komunikací rozmísťovat začátkem července. Cedule se objevily v dolní části Václavského náměstí, na Staroměstském náměstí a na náměstí Republiky.
Proti rozhodnutí Prahy 1 se vzedmula hlasitá vlna odporu. Podle spolku Auto*mat, ale i jiných organizací, bylo rozhodnutí omezit cyklistiku proti trendu v ostatních evropských zemích.
Po čtrnácti dnech od instalace značek Městský soud v Praze omezení cyklistů zrušil. Soud se rozhodl na základě stížnosti Auto*matu, že se městská část dostatečně nezabývala stížnostmi k chystanému opatření.
Městští strážníci ani policie během krátké doby platnosti značek pokuty za jejich porušení stejně nevybírali.