Hlavní obsah

ČVUT bude v Hradci testovat letecké motory. Chce dostat Česko zpět na špičku leteckého průmyslu

Nejmodernější zkušebnu leteckých motorů otevřeli v Hradci Králové. Jde o společný projekt ČVUT a soukromých firem. Má podpořit výzkum, vývoj i zájem studentů.Video: Seznam Zprávy

Vzduch je naše moře. Na toto prvorepublikové heslo chce navázat ČVUT, jež chce připomenout historický úspěch leteckého průmyslu. Pomoci má i nová zkušebna vrtulových leteckých motorů, kterou škola vybudovala společně se soukromými firmami.

Článek

Takzvané úly, které v minulosti sloužily k ukládání armádních MiGů, mají nyní na bývalém vojenském letišti v Hradci Králové různé funkce. Slouží jako sklady nebo například jako klubové scény či bary při hudebních festivalech. Dva úly před rokem a půl získalo České vysoké učení technické a spolu se soukromými firmami v nich vybudovalo nejmodernější zkušebny leteckých motorů.

„Málo univerzit na světě má experimentální zázemí tohoto typu,” pochvaloval si děkan strojní fakulty ČVUT Michael Valášek. Dvě zkušebny už univerzita má v pražských Letňanech. „Tam jsou dynamometrická a jádrová, zde jsou dvě turbovrtulové,“ dodal děkan.

„Budou se zde testovat turbovrtulové motory. Zkušebna je nakalibrovaná až na 2500 koní na hřídeli, je to ohromná škála motorů, které se zde mohou testovat. Zároveň se bavíme i o možnosti testovat proudové motory,“ popsal prezident firmy GE Aviation pro Českou a Slovenskou republiku Milan Šlapák.

Unikátnost hradecké zkušebny podle Valáška tkví ve způsobu proudění vzduchu, který se projektantům podařilo navrhnout. „Proudění vzduchu je zde vodorovné. Odpovídá tomu, když je motor na křídle letadla. U většiny jiných zkušeben je to U-tvar nebo L-tvar,“ vysvětlil.

Provoz zkušebny, která stála přes 300 milionů korun, v Hradci Králové zahájil americký velvyslanec v Česku Stephen King, který několikrát zopakoval důležitost spolupráce veřejné a soukromé sféry. „Česká republika a ČVUT tímto získávají jízdenku první třídy do světa budoucích inovací v leteckém průmyslu,“ řekl King a neopomněl zmínit legendární „zlaté české ručičky“, které podle něj mají tu schopnost budovat nové a inovativní projekty.

Možnost dostat se do první ligy v oboru potvrdil i děkan ČVUT. Strojní fakulta je podle něj jedinou civilní vysokou školou, kde se přednáší konstrukce leteckých motorů a díky podpoře vývoje je čím dál atraktivnější pro studenty. „V ročníku jsme mívali jednoho až nula studentů. Dnes jich je šestnáct,“ uvedl Valášek.

Vybudování zkušebny stálo přes 300 milionů korun, podle Milana Šlapáka je však celkový rozpočet projektu ČVUT a GE Aviation mnohem vyšší. „Je to 100 milionů dolarů, nikdy v historii v Česku ani ve světě univerzita a privátní segment nespolupracovaly v takovém rozsahu,“ řekl.

Kromě testování motorů a výuky studentů bude zkušebna sloužit i pro vývoj. „ČVUT má vyvinout nový model návrhu prediktivní údržby moderních turbovrtulových motorů. Je to systém, který v dnešní době neexistuje. My jsme si dali společně za úkol, že ho vyvineme,“ naznačil.

Kromě dvou zkušeben v Letňanech a dvou v Hradci Králové plánuje ČVUT ještě takzvanou létající zkušebnu, kterou chce představit na podzim. „Jde o experimentální letadlo King Air 350 přestavěné na schopnost mít v sobě měřicí ústředny,“ popsal Valášek.

Projekt ČVUT je součástí většího projektu. Vláda letectví a kosmontautiku označila za prioritu průmyslového rozvoje České republiky.

Doporučované