Článek
Letadlo kombinuje schopnost krátkého vzletu i přistání s vyšší cestovní rychlostí, než bývá u letounů tohoto typu obvyklé. „Hlavní podíl pracovníků ústavu byl vyvinout nový profil křídla tak, aby bylo možné minimalizovat velikost plochy a tedy i odpor v cestovním režimu a zároveň navrhnout vztlakovou mechanizaci, která dokáže vyvinout dostatečný vztlak v nízkých rychlostech,“ uvedl vedoucí ústavu letadlové techniky Robert Theiner.
Výhodou takového letadla je, že může vzlétat a přistávat na nestandardních plochách v místech, kde nejsou letiště. Konstruktéři museli vzít v potaz různé varianty letounu do budoucna tak, aby bylo možné nabídnout letadlo na trh v různých modelech.
Dalším znakem je výroba letounu tak, aby jej bylo možné dodat zákazníkovi v rozebraném stavu jako skládačku. Firma Direct Fly nazývá tento postup Matchhole. „Veškeré otvory potřebné pro nýtování sestav jsou vyfrézované tak, aby při sestavení přesně lícovaly. Na sestavení letadla je pak potřeba jen velmi málo přípravků, což snižuje čas potřebný pro výrobu i výrobní náklady,“ uvedl Jan Kalný z Direct Fly.
Letadlo STOL Cruiser ještě čekají provozní zkoušky a certifikace, na trh by se podle Roberta Theinera mohlo dostat přibližně za dva roky. FIrma Direct Fly předpokládá, že o tento typ letounu bude zájem zejména tam, kde je třeba se kvůli velkým vzdálenostem přepravovat letecky, ale ne vždy jsou k dispozici komfortní podmínky pro vzlet a přistání. „Předpokládáme zájem z Austrálie, Afriky, Aljašky nebo Jižní Amerky,“ dodal Kalný. Výroba letadel bude podle něj nabíhat postupně, mohla by podle něj dosáhnout 12 kusů za rok.
Vývoj letounu byl spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu EPSILON.
Mezinárodní strojírenský veletrh pokračuje na brněnském výstavišti až do pátku, v pěti pavilonech se představuje více 1016 firem ze 35 zemí světa. Co do účasti vystavovatelů je veletrh letos o třetinu menší, rozlohou přibližně o polovinu menší.