Článek
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra si udělala průzkum, jak se o své tělesné schrány starali Češi zavření kvůli boji proti koronaviru. A nedopadl nijak špatně.
„Chtěli jsme zmapovat chování lidí ve výjimečných podmínkách a odpovědět na otázku, jaké příležitosti nebo hrozby pro zdraví lidí a nás jako jejich partnera z této mimořádné situace plynou,“ uvádí Hana Kadečková, tisková mluvčí pojišťovny.
Celkem 66 procent respondentů uvedlo, že se jim i během nouzového stavu daří dodržovat zdravý životní styl, jako je dostatek spánku, pitný režim, pravidelný pohyb či kvalitní strava.
Sedm z deseti respondentů uvedlo, že i během karantény sportuje. Nejčastěji se věnují chůzi (47,5 %) a cyklistice (17,3 %). Cyklistiku preferuje 22 % mužů, kdežto u žen vede cvičení na domácích strojích (14,3 %). Z domácího cvičení pak Češi nejčastěji volí cvičení na strojích (13,2 %) a jógu (7 %).
Třetina lidí však během nouzového stavu vůbec nesportovala (30,4 %).
Jenže zatímco na jogínskou seanci postačí karimatka, cvičení na stroji se bez stroje neobejde. A ne v každé domácnosti se ukrývá nepoužívaný rotoped, který za jiných časů slouží jako věšák.
A tak se Češi ještě před samotným fyzickým výkonem procvičili v e-shopování. „Segment sportu na Alze kontinuálně roste v řádech desítek procent ročně. Současná krize tento trend ještě posílila. Momentálně rosteme ve srovnáním s druhým čtvrtletím roku 2019 o 170 procent,“ sdělila PR specialistka ve společnosti Alza.cz Kateřina Daňková.
V průběhu krize podle svého vyjádření společnost sleduje i zajímavý vývoj poptávky, do kterého výrazně promluvilo počasí. Zatímco na počátku nakupovali zákazníci zejména vybavení pro domácí fitness, takže například běžecké pásy, činky, cyklotrenažéry, závěsný systém TRX.
S oteplováním se zájem přesunul ke sportovnímu vybavení na zahradu, takže šly na odbyt stoly na stolní tenis, trampolíny a po uvolňování opatření pak lidé nakupují bicykly, in-line brusle a outdoorové vybavení.
Podle dat serveru Zboží.cz v posledních dvou měsících nejvíc bodují kategorie cyklistika, rybaření a koloběžky. Což je však pro jarní měsíce typické.
V karanténě se však podle údajů Zboží.cz objevily pozoruhodné meziroční nárůsty, ze kterých lze vyčíst zvýšený zájem o „home fitness“. Takže běžecké pásy rostly o 370 procent, činky a závaží pak zatížily doručovatele o 380 procent častěji. Na zahradu zákazníci nakupují mimo jiné například stolní tenis, který vzrostl téměř o 500 procent, a podobně vzali zákazníci útokem zásoby trampolín.
Překvapivě se však ve statistikách jako poražené ukázaly fitness náramky, zájem o ně meziročně poklesl o 40 procent.
Domácí fitness á la USA
Podobně to se sportovním nadšením vypadá také ve Spojených státech. Se zavřenými posilovnami a fitness centry totiž v USA investovalo více lidí do sportovního vybavení. Nakupovali zboží od běžeckých pásů, cyklistických kol až po chytré váhy. Podle informací společnosti Yelp zájem spotřebitelů o fitness zboží vzrostl od začátku března o neuvěřitelných 437 procent.
Průzkum americké sportovní asociace zase říká, že tržby sportovišť a posiloven v době koronavirové krize poklesly o 94 procent. Podle zprávy serveru The New Daily lidé trpí ztrátou zaměstnání nebo snížením mezd a platů nebo zkrácenou pracovní dobou, což bude mít významný dopad na schopnost platit poplatky za sportovní kurzy a vstupné do posilovny.
„Kromě toho mnoho lidí v posledních týdnech utratilo peníze za vybavení na doma, a vytvořilo si tak vlastní fitness rutinu,“ dodal Gary Mortimer z Queenslandské technologické univerzity, který se zabývá růstem zájmu o sportovní vybavení na doma.
„Pokud lidé zjistí, že mohou zůstat fit i v situaci, kdy nesmí navštěvovat tělocvičny, je pravděpodobné, že svá členství za stovky dolarů měsíčně už neobnoví,“ dodal Mortimer.
O tom, že fitness centra v současné chvíli strádají a ještě nějakou dobu strádat budou, není pochyb. Kdo naopak z koronavirové krize v oblasti sportu těží, jsou virtuální a digitální fitness společnosti. Jednou z nich je firma Mirror, která provozuje interaktivní domácí fitness systém za 1 495 dolarů (více než 37 tisíc korun).
Produkt, který vypadá jako zrcadlo, zaznamenal nárůst prodeje. „Od příchodu covid-19 se tržby více než zdvojnásobily,“ řekl generální ředitel společnosti Mirror Brynn Jinnett Putnam v e-mailu pro CNN. Co jeho aparát umí, ukazuje video níže.