Článek
Seznam Zprávám to řekl zakladatel a většinový spolumajitel Rohliku.cz Tomáš Čupr v rozhovoru pro ekonomický magazín Špičky byznysu.
Loni v prosinci začal Rohlik.cz prodávat v první zahraniční destinaci – v Budapešti. Letošní vstup do rakouské metropole přijde zhruba s ročním odstupem. „Rádi bychom začali ve Vídni dřív než těsně před Vánoci, ale rychleji než v listopadu to asi nebude,“ prozradil Čupr.
Hlavní města Maďarska a Rakouska mají podle něj být jen začátkem mnohem širšího záběru. „Rádi bychom spustili prodej v Bukurešti, díváme se také na nějakou transakci v Sofii. Následně se nám ještě líbí Milán, Turín, v podstatě všechna velká německá města, maličko zvažujeme Atény. Půjde v zásadě o celoevropský příběh,“ líčí expanzní plány zakladatel obchodu Rohlik.cz.
Vstup do Vídně je podle něj kapitálově zajištěn, další postup by mělo usnadnit budoucí spojení se strategickým partnerem. I kvůli zahraniční expanzi navýšil Čupr počátkem roku původní 777milionovou emisi dluhopisů o dalších 222 milionů korun, peníze z kapitálového trhu podle něj ale na celý expanzní plán stačit nebudou.
Čupr označuje Rohlik.cz díky krátkým dodacím lhůtám a dodávce ve sjednaném čase projekt za unikátní v rámci celé Evropy. A to i přesto, že na českém, natož evropském trhu působí i další internetoví prodejci potravin. Například český Košík.cz, který startoval rok po rozjezdu služby Rohlik,cz, se podobou svých služeb Čuprovu projektu blíží, obratově na něj ale nestačí.
Čupr spolu s pěti partnery rozjížděl Rohlik.cz v roce 2014. Loni – podle dosud neauditovaných výsledků – firma s obratem 4 miliardy korun vytvořila zisk EBITDA. Letos plánuje růst obratu na 6 miliard, napřesrok až na 9 miliard korun.
Srovnání aktuálních tržních pozic jednotlivých hráčů v Česku je obtížné, protože ne všichni provozovatelé e-shopů zveřejňují své obraty. Rohlik.cz je ale podle dostupných informací ve svém segmentu jedničkou. „Podle našich vlastních průzkumů má Rohlik.cz podle počtu objednávek zhruba 70procentní podíl na trhu,“ říká mluvčí firmy Zdeňka Svoboda Kuhnová.
Společnost Acomware, která se zabývá analýzou sektoru e-commerce, uvádí, že co do popularity značky je Rohlik.cz mezi online prodejci potravin dvojkou za společností Tesco, má však proti ní vyšší obrat.
Prodej zboží po internetu je stále na vzestupu, podle Acomware v loňském roce nakupovalo loni převážně na internetu 21 procent Čechů, 36 procent online a kamenné prodejny kombinuje zhruba půl na půl. A celkem 43 procent domácích zákazníků dává přednost klasickým obchodům.
V Česku Rohlík.cz dodává potraviny kromě Prahy a části Středočeského kraje také v Brně, Plzni, Liberci, v části Ústeckého kraje, na Královéhradecku a Pardubicku. Podle Čupra firma plánuje rozšiřování služeb do dalších menších měst, na řadu by podle něj měly nyní přijít České Budějovice.
Čupr je většinovým akcionářem firmy Velká pecka, která Rohlik.cz provozuje, partnerem mu je investiční skupina Miton. Zbylých 3,5 procenta firmy drží zaměstnanci, kterým Čupr podíly nabízí v rámci motivačního programu.