Článek
Čeští spotřebitelé se podle Samarase obracejí ke zdravému životnímu stylu, což je vidět i na rychle rostoucích tržbách u produktů zdravé výživy. U salátů či ovocných šťáv rostou příjmy jeho firmy o desítky procent ročně, zatímco u tradičních sladkých limonád jsou to jednotky procent.
Naopak v cizině velmi populární light verze limonád prý v Česku „moc nefrčí“.
„Jestli se lidé chtějí vyhnout cukru, ať si dají vodu. A pokud chtějí něco na chuť, ať si dají limonádu s cukrem. Cukr není jedovatý a v rozumné míře neškodí,“ říká předseda představenstva a většinový vlastník firmy Kofola ČeskoSlovensko. Tělu podle něj moc neprospívá, pokud se pro dosažení sladké chuti používají jiné látky, než je cukr.
O autorovi - Robert Čásenský
Zakladatel a šéfredaktor měsíčníku Reportér. Ze 44 let života strávil podstatnou část v novinových redakcích, od eléva v Českém deníku (1993) až po šéfredaktora MF DNES (2006–2013). Pro pořad Výzva Televize Seznam připravuje každý měsíc rozhovor se zajímavými osobnostmi českého byznysu.
Propad akcií
Ve Výzvě Roberta Čásenského mluví také o strategii Kofoly, neúspěchu na polském trhu i současném poklesu cen akcií. Drobní akcionáři mu prý rozhořčené e-maily nepíší, protože se při odchodu druhého velkého akcionáře dal tento vývoj cen předpokládat. Současná cena je podle něj spíše podhodnocená.
„Investovat dnes do Kofoly je dobrá příležitost, myslím, že lze očekávat růst ceny akcií,“ tvrdí šéf firmy, jenž spolu s rodinnými příslušníky a manažery vlastní ve společnosti osmašedesát procent.
Varšava blíž než Praha
Přestože samotná Kofola na polském trhu žádný velký úspěch neslavila, považuje Samaras Polsko za zemi, která na rozdíl od Česka velmi pokročila v budování infrastruktury.
„Když jsme začínali podnikat, jezdili jsme do Varšavy sedm hodin, dnes jsme tam za tři a půl. Do Prahy jsme tehdy jezdili tři a půl hodiny a dnes jezdíme čtyři,“ vysvětluje, proč si myslí, že by stát měl velmi významně investovat do zlepšení infrastruktury. Právě tím by podle něj nejvíce pomohl rozvoji tuzemského byznysu.
Když se z pomoci dělá politika
Otec Jannise Samarase přišel do Československa jako malý kluk, uprchlík před válkou v Řecku. Když o tom ještě jako sedmdesátiletý vyprávěl, rozzářily se mu podle syna oči při vzpomínce na to, že jim vedle jídla a oblečení v Československu „dali i boty“.
„Z toho pochopíte, že byli strašně vděční za to, co dostali. Prchali z bezútěšné situace, zachraňovali si životy, rodiny byly roztrhané a byli rádi, že se o ně někdo postaral,“ říká šéf Kofoly na otázku, jak se jako syn někdejšího válečného uprchlíka dívá na současnou politickou debatu o pomoci běžencům.
„Pokud jde o takové uprchlíky, tak bychom jim určitě pomáhat měli. Bez jakýchkoliv pochybností a bez jakýchkoli nesmyslných politických diskusí. Je to naprostá lidská povinnost. Naopak, pokud jsou mezi nimi takoví, kteří nad naší pomocí ofrňují nos a chtějí do Německa za sociálními dávkami, tak ti naši pomoc nepotřebují,“ říká Samaras.
On sám považuje za smutné, že se i nad „touto jednoznačně lidskou otázkou otevírá politický boj ve snaze urvat nějaké body“.
Jak se šéf úspěšné nápojářské firmy a člen dozorčí rady Nadačního fondu proti korupci dívá na podnikatelské prostředí v Česku? Jak těžké bylo obnovit výrobu Kofoly v 90. letech? A kolik lidí zná tajný recept na legendární lékořicový nápoj?
Podívejte se na rozhovor v úvodním videu.
Pořad Výzva sledujte každý všední den od 11:30 na celoplošné Televizi Seznam.
Jak naladit Televizi Seznam u vás doma? Praktický návod ZDE.
Sledujte Seznam Zprávy i na Facebooku.