Hlavní obsah

Čtyři nehody za týden. Lidé od Babiše řídí dopravu už šest let

Foto: SŽDC

Nehoda u Českého Brodu, poslední událost černého týdne na dráze.

Znalci hledají příčiny železničních nehod posledního týdne. Vidí je v dlouhotrvajících problémech, které se neřešily.

Článek

Během týdne se na českých železnicích staly hned čtyři vážné incidenty. Z toho ve dvou případech měly tragické následky.

Minulý týden u Perninku na Karlovarsku a pak nyní u Českého Brodu umírali lidé a další desítky odnesly srážky různě vážnými zraněními. Další dvě události se obešly bez zranění - v pátek u Běchovic, když se narazil osobní vlak s posádkou do rychlíku se 200 pasažéry, a v neděli u Černošic, kde zastavil rychlík z Klatov včas před příměstským spojem, s nímž se ocitl na jedné koleji.

Znalci souběh výše uvedených karambolů připisují dlouho neřešeným problémům v železniční dopravě, premiér Andrej Babiš pak podle ČTK po všech těchto událostech uvedl, že ministr dopravy Havlíček (ve funkci půl roku) i ředitel Správy železnic Svoboda (dva a čtvrt roku) jdou v řízení drah správným směrem.

„Pro mě je to záhada a nenacházím tam žádného společného jmenovatele,“ říká o posledních událostech Jan Sůra, zakladatel portálu Zdopravy.cz.

Upozorňuje i na to, že chyb bylo na železnici více. Za několik hodin z úterý na středu byly zaznamenány hned tři případy (včetně tragické nehody u Českého Brodu), kdy vlaky v různých místech republiky projely takzvaně na „červenou“, tedy ve chvíli, kdy jim na návěstidle svítil příkaz Stůj.

„Přijde mi to jako hloupá shoda náhod, upřímně řečeno,“ dodává Jan Sůra s tím, že je zvědavý na výsledek vyšetřování poslední nehody u Českého Brodu.

Drážní inspektor Jan Kučera pak uvedl, že ve všech nehodách šlo hlavně o lidskou chybu.

Neštěstí přicházejí ve vlnách

Další oslovení železniční experti připomínají, že nehody na kolejích často přicházejí v sériích.

„Hledali jsme společného jmenovatele, dělali jsme si rozbory, jak byli strojvedoucí odpočinutí, a opravdu nevím…“ řekl Vlastimil Jelínek z Cechu strojvedoucích, že se nedaří dopátrat jasné příčině, proč se tak děje.

Bývalý šéf Českých drah a v současnosti předseda dopravní sekce v Hospodářské komoře Emanuel Šíp míní, že to „souvisí to s atmosférou“. „Ony tyto věci chodí ve vlnách, protože personál na železnici znervózní,“ myslí si a dodává, že sled nehod, jaký má na kontě za týden česká železnice, odhaluje systémovější problémy.

„Jsou tam dlouhodobé problémy v nedostatku strojvedoucích a techniků a v dlouhodobém zanedbání železnice, která nakonec musí hrát jinou roli a nemá na to kapacitu,“ říká Šíp.

„Je to dlouhodobý problém, protože postupem času se na strojvedoucí nabalovala řada povinností. Jejich biorytmus, fyziologické potřeby jsou vážně narušeny. Mnohdy je bezpečnost postavena právě jen na tomto lidském činiteli,“ doplňuje nezávisle na Šípovi bývalý drážní inspektor Roman Šigut.

Na systémové problémy upozorňuje Federace strojvedoucích České republiky už od roku 2014.

„Snažili jsme se načrtnout řešení - ať už po stránce technického zabezpečení, legislativy nebo předpisových ustanovení, takže to byl komplexní materiál, který řešil celou řadu dalších nedostatků. Ministerstvo to však tehdy neřešilo,“ řekl Seznam Zprávám prezident Federace strojvedoucích Jaroslav Vondrovic s odkazem především na éru ministrů dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka a Vladimíra Kremlíka.

Strojvedoucí například poukazují na nevhodně sestavené turnusy strojvedoucích. Kritizují i to, jak jsou formulované předpisy.

Jako hlavní problém ale Vondrovic vidí to, že už více než deset let nefunguje plošně bezpečnostní technické zařízení na lokálních tratích a vše stojí jenom na komunikaci mezi dispečerem a strojvedoucím. Technické zařízení Radioblok od společnosti AŽD Praha funguje zatím na lokálních tratích v jižních Čechách a podle mluvčí Správy železnic Radky Pistoriusové také na tratích v Černošicích u Prahy.

Federace strojvedoucích a další železniční odboráři pak kritizují ministerstvo, že dosud nerozšířilo bezpečnostní systém Radioblok na lokální tratě.

Ministr dopravy Karel Havlíček nyní na tuto kritiku říká, že ministerstvo počítá s tím, že do roku 2025 budou tratě zabezpečeny evropským vlakovým zabezpečovacím systémem (ETCS).

Podle už citovaného bývalého drážního inspektora Romana Šiguta a řady dalších je tento systém velmi drahý a nevyplatí se na lokální tratě aplikovat. Evropská pravidla navíc dovolují, že na lokální tratě se může použít jiný systém, musí ale být kompatibilní s tím evropským.

Ministrovo probuzení

Protože systém Radioblok kompatibilní nebyl, česká společnost AŽD Praha už minulý rok prezentovala vylepšený systém v souladu s evropskou směrnicí. I ten se ale ministerským úředníkům nelíbil a projekt nechtěli aplikovat.

Až po posledních událostech na železnicích se ministr Havlíček nechal podle AŽD slyšet, že by dal systému zelenou.

„Bavil jsem se o projektu s panem Havlíčkem, který s podporou premiéra řekl, že systém nakonec bude nasazovat,“ řekl Seznam Zprávám šéf AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Nový systém ETCS Effective podle něho bude česká společnost nejprve nasazovat na pošumavské trati Strakonice-Vimperk-Volary.

„Počítáme s tím, že na páteřních tratích bude evropský ETCS a na lokálních bude náš systém ETCS Effective,“ uvedl Zdeněk Chrdle.

Doporučované