Hlavní obsah

Čtyři morové rány, které zasáhly český autoland

Rozhovor s Radkem Špicarem, viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR.Video: Anita Baselová

Český automobilový průmysl je nyní v historicky nejnáročnější situaci, čelí „nepříjemnému koktejlu“ výzev, který ho bude stát spoustu sil a především financí, aby situaci ustál. Ode dna se ale podle Radka Špicara už odrazil.

Článek

Český autoprůmysl tvoří téměř 10 procent HDP a zaměstnává přes 150 tisíc lidí, závislý je do velké míry na evropských státech. Na číslech o průmyslu za duben, kdy byly výroba i prodej aut po celé Evropě kvůli koronavirové pandemii „vypnuté“, se to tvrdě podepsalo.

Česká průmyslová výroba se v dubnu propadla nejvíce v novodobé historii země, meziročně byla o třetinu nižší. Pokles byl ve všech odvětvích, nejvyšší u výroby aut. Propad průmyslu a výroby aut koresponduje i s hlubokým deficitem zahraničního obchodu, který dosáhl 26,9 miliardy korun, což byl meziročně o 42,9 miliardy horší výsledek. Meziroční propad průmyslu o 33,7 procenta je největší od roku 2001, kdy se začala tato statistika sledovat.

„Doufám, že výsledek za duben je nejhorší výsledek, jakého jsme dosáhli. Čísla spotřebitelské dodávky vypadají lépe, než se čekalo. Zdá se, že Češi se oklepali rychleji, než je tomu většinou zvykem, takže věřím, že čísla už budou lepší. Dozvuk bude určitě ještě pár měsíců trvat, ale myslím, že se ekonomika ode dna odráží,“ řekl v rozhovoru Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Léčit českou ekonomiku zevnitř je náročné

Pomoci by českému průmyslu mohl záchranný balíček. Nejen ten Evropské unie o velikosti 750 miliard eur, ale i ten německý, který počítá s více než 20 biliony korun.

„My jsme exportní ekonomika, 85 procent exportu jde do EU, léčit českou ekonomiku zevnitř republiky je sice možné, ale v omezené míře, protože nám se daří dobře, když se daří dobře zbytku Evropy a obráceně. Pokud Němci vypustí do ekonomiky takovou částku, tak z toho v první řadě bude profitovat česká ekonomika a pak všechny ostatní evropské země, protože jenom my do Německa vyvážíme 30 procent exportu,“ vysvětluje Špicar.

Němci si tento obří balík podle něj mohou dovolit navzdory oproti Česku vyššímu státnímu dluhu. Využili totiž podle Špicara minulou konjunkturu k přebytkovým rozpočtům a tak mají narozdíl od České republiky co investovat. Aktuální deficit 500 miliard korun, který plánuje česká ministryně financí Alena Schillerová, je nejen podle Špicara obří částka.

Brexit, obchodní válka, emise a pandemie

„Problém nejen v České republice, ale v celé Evropě je, že těch morových ran přišlo najednou víc, kdyby to byla jen pandemie, bylo by to těžké, ale bylo by to zvládnutelnější, bohužel tady máme ale tvrdý brexit, který stále není zažehnaný, za druhé není zažehnána ani obchodní válka mezi EU a USA. Za třetí jsou zde emisní limity, které jsou velmi ambiciózní, naplnit je za normální situace by bylo velmi těžké, v koronavirové krizi to je o hodně těžší a do toho tedy ta pandemie,“ vypočítává životohrožující výzvy pro automotive Špicar.

To vše se navíc odehrává ve stínu další, páté výzvy, a tou je modernizace na tzv. 4. průmyslovou revoluci. Firmy je nutné digitalizovat a automatizovat. Když tímto podle Špicara český průmysl projde, stane se tahounem české ekonomiky, pokud ne, stane se její zátěží.

A zaměřit bychom se podle něj měli i na závislost na evropských státech, je namístě „poohlédnout se“ i po dalších trzích.

Doporučované