Článek
„Nové autobusy má připravené, nedostatek řidičů nehrozí,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Na plný start má dopravce připravených 315 nových vozidel.
Arriva podepsala před rokem smlouvu na zajištění veškeré regionální autobusové dopravy. Desetiletý kontrakt má hodnotu asi sedm miliard korun. Nakoupila nové vozy za 1,5 miliardy.
„S dopravcem jednáme permanentně. Netušíme samozřejmě, jestli stále budou trvat tahle opatření, tedy jestli bude redukovaný jízdní řád. Máme všechno připraveno na plný jízdní řád,“ uvedl Čížek.
Určitou dobu hrozilo, že bude málo autobusů z ciziny, vozidel značky MAN. „Teď nám dopravce sdělil, že všechny budou dopraveny do Česka. Jsou vyrobené, část jich vázla v Terstu, ale doprava už je jasná,“ uvedl Čížek. Zbývá ještě dodat menší počet vozidel od firmy Iveco, kde si odbory prosadily přerušení výroby. „Není to rozhodující. Obešli bychom se ale i bez nich ve sníženém jízdním řádu,“ uvedl. Společnost Iveco slíbila, že od rozběhu výroby dodá zbytek vozů do měsíce.
Problémy s vlakovou dopravou.
Většina řidičů podle Čížka nakonec přejde pod nového dopravce. „Už mají hodně nových zájemců, akorát jim to teď komplikují zavřené autoškoly. Nemohou tedy teď doškolovat a nevědí, jestli to stihnou,“ řekl. Nedostatku řidičů se nebojí a autobusy jsou podle něj připravené. „Bojím se jen jedné věci, a to, že lidé pak nebudou chtít jezdit veřejnou dopravou. Až se uvolní ta opatření, tak bychom jim měli říct: Jezděte!“ uvedl.
Současný propad v počtu cestujících je kvůli zakázanému pohybu obrovský. Redukovaný jízdní řád platný od 1. dubna do skončení nouzového stavu je podle Čížka ještě omezenější než prázdninový provoz. „Řády vlaků a autobusů jsme udělali tak, že je to prázdninový provoz a omezené spoje v sobotu, neděli a večer,“ uvedl. Lidé se dostanou do práce na první směnu, z práce a dále fungují některé sociální spoje, aby mohli k lékaři nebo nakoupit. „Pokud dnes občané chtějí vědět, jak jezdí vlaky a autobusy, vše najdou na (serveru) IDOS,“ dodal.