Článek
Výrobu piva navýšil loni pivovar z Budějovic o tři procenta (51 tisíc hektolitrů) na 1,73 milionu hektolitrů. To je nejvíc za 125 let existence pivovaru.
Na domácím trhu rostl o dvě procenta, v exportu dokonce o 3,5 procenta, a to navzdory uzavřeným hospodám a restauracím.
Překvapivě dobré výsledky mají několik důvodů. Budvar má historicky mnohem menší podíl v gastro segmentu než ostatní pivovary a velká většina jeho produkce míří do maloobchodní sítě. To se v době pandemie ukázalo jako zásadní výhoda, protože se uzavřené restaurace tak negativně nepromítly do ekonomiky pivovaru.
Na konci roku 2019 navíc pivovar spustil novou lahvovou stáčecí linku a mohl tak rychle reagovat na masivní poptávku po balených pivech.
„Na domácím trhu nám hodně pomohla vlajková loď, hořký ležák Budvar 33, který jsme poprvé v retailu uvedli ve skle a v plechu. Pivo nám přitáhlo nové zákazníky, aniž by nám kanibalizovalo ostatní produkty,“ řekl redakci SZ Byznys ředitel pivovaru Petr Dvořák. Budvar se také v regálech zviditelnil novými etiketami piv.
Na zahraničních trzích se dařilo růst především v klíčovém Německu, kde má Budvar výrazně větší podíl v maloobchodní síti. Samotná kategorie sudových piv však podle Dvořáka na všech trzích včetně Česka propadla zhruba o třetinu.
Budvar hlásí také historicky nejvyšší tržby za samotné pivo. Už předloni poprvé mírně překročily 2,8 miliardy korun. „Předloňský rekord jsme překročili asi o 25 milionů korun, tedy o jedno procento. Celkové tržby budou zhruba na úrovni roku 2019,“ uvedl Dvořák. Pivovaru loni chyběly desítky milionů například kvůli celoročnímu uzavření návštěvnického centra a ochromení provozu vlastních restaurací - tradiční budějovické restaurace Masné krámy a také sítě šesti hospod Budvarka. S ostatními příjmy, například z prodeje mláta, pandemie nezahýbala.
Dividenda bude
Národní podnik loni neodvedl do státního rozpočtu žádnou dividendu, letos se tomu však podle plánů Ministerstva zemědělství nevyhne. Počítá se s odvodem 300 milionů korun.
V pandemickém roce pivovar propustil dvě procenta z 670 zaměstnanců především z obchodních a logistických pozic.
Celé pivovarnictví však loňská pandemie koronaviru zasáhla velmi silně. Ztráty pivovary teprve sčítají, jisté je však to, že trh dramaticky propadl.
„Za celý pivovarnický obor odhadujeme ztráty zhruba čtyři miliardy korun. Každý týden, kdy mají hospody zavřeno, navíc ztrácíme dalších 340 milionů korun,“ řekla předsedkyně Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. Ve výrobě piva celý trh poklesne pravděpodobně o pět až deset procent. „Na pivu v maloobchodech pivovary příliš nevydělávají, zisk generuje hlavně sudové pivo,“ dodala.