Hlavní obsah

Covid žene zoufalé aerolinky do nezvyklých nápadů. Korejci nabízí audiolety

Podívejte se, jak aerolinky lákají zákazníky na zvuk letadla jako slast pro uši.Video: Jan Marek, AP

Jak ve středu ukázaly České aerolinie (ČSA), které bez více než miliardové pomoci od státu mají propouštět a spadnout do insolvence, situace v letecké dopravě je stále kritická. A to nejen pro aerolinky, ale i letiště.

Článek

Situace v letectví je kritická. Například České aerolinie ve středu oznámily, že plánují v rámci restrukturalizace propouštět zaměstnance - možná všech 430. Vše závisí na tom, zda dostanou státní pomoc ve výši 1,1 miliardy korun, o kterou žádal jejich většinový vlastník Smartwings. Nelehkou situaci nemají jen provozovatelé letadel, ale i samotná letiště.

Londýnské Heathrow ve středu uvedlo, že loni kleslo do ztráty v přepočtu 60 miliard korun. S propadem pasažérů o více než 70 procent přes něj totiž cestuje nejméně lidí od 70. let. Zhruba stejně špatná je situace i v celé Evropě. Letiště Václava Havla ohlásilo propad téměř 80 procent a loňskou ztrátu odhaduje na půl miliardy.

Foto: Jan Marek

Situace na evropském nebi.

Korejci sází na tzv. ASMR zážitek

Jinde ve světě aerolinky ale zkouší s koronakrizí bojovat všemi různými způsoby. Třeba posádka aerolinek T'way Air teď obléká uniformy denně. Nikoliv však proto, že by nastupovala do letadla, ale kvůli úplnosti své role v novém marketingovém tahu svého zaměstnavatele.

„Všem členům rodiny T'way i jejich mazlíčkům: doufáme, že se máte dobře. Mé jméno je Kim Seokhwan a budu vaším pilotem, který vás za pomoci svého kopilota Lim In-ho bezpečně dopraví na Mezinárodní letiště na Guamu,“ uvádí pilot Kim Seokhwan další díl denního audiopořadu pro klienty jihokorejské nízkonákladovky.

Zvuk letadla, slast pro uši

Malá skupina pilotů, stevardů a letušek T'way Air zůstává v kontaktu s cestujícími. I když ne úplně běžným způsobem. Aerolinky od tohoto týdne nabízí věrným zákazníkům opravdu milujícím létání takzvaný ASMR zážitek, tedy navození pocitu slasti pomocí sluchových vjemů. K tomu zaměstnanci používají různé zvuky z letadla, které pouští zájemcům ve virtuální místnosti na virální audiosociální síti Clubhouse.

„Je to výhradně audiální sociální síť, takže se snažíme k našim posluchačům dostat co nejvíc možných zvuků, díky kterým by se cítili tak, že opravdu třeba poslouchají oznámení během letu. Tomu jsme přizpůsobili celý náš obsah, v němž používáme tolik různých hluků a ruchů, aby byl jejich zážitek co nejskutečnější,“ vysvětluje manažer marketingu Seong Su Choi.

Překvapení pro vybrané zákazníky

Zájemců jsou podle jihokorejské nízkonákladovky desítky. Posádka se tak v podstatě sama cítí jako na palubě letadla, a také každou skupinu vítá a loučí se s ní hlášením pilotů i letušek a stevardů. Na vybrané posluchače prý navíc čeká překvapení.

„Vybrali jsme několik produktů, které prodáváme na palubě, a plánujeme je poslat vybraným posluchačům v naší Clubhouse místnosti,“ doplňuje letuška Sukyeong Jang.

Doporučované