Článek
Za celý rok s koronavirem podražily plenky o 8,7 procenta. Potvrzují to poslední čísla agentury NielsenIQ, která k 10. dubnu sledovala maloobchodní prodeje značek jako Huggies či Pampers. A jejich výrobci prý letos chystají další zdražování zhruba ve stejném rozmezí, tedy od pěti do deseti procent.
Kdy se bude zdražovat a proč?
Firma Kimberly-Clark, která vyrábí plenky Huggies nebo Pull-Ups, chce zvýšit ceny v červnu, zatímco společnost Procter & Gamble, z jejíchž linek sjíždí Pampers, Luvs či All Good, plánuje zdražit v polovině září, píše server CNN.
Důvod zdražení, které se negativně promítne do dnes už tak dost tenkých rozpočtů rodin s nižšími příjmy a rodičů samoživitelů, je pro výrobce čistě pragmatický. Jenom v jejich domovských Spojených státech po jednorázových plenkách výrazně vzrostla poptávka.
U neziskových distributorů zmíněným domácnostem v nouzi, jako je organizace National Diaper Bank Network sdružující přes 200 tzv. plenkových bank, se zájem zvýšil třeba i o 86 procent. Kromě toho roste i cena výrobních materiálů a trend umocňuje i podražující lodní doprava – a na to vše musí výrobci reagovat.
Přebalování jednoho dítěte přitom není levná záležitost. Novorozené miminko spotřebuje i osm až deset jednorázových plenek denně, u starších dětí se počet snižuje na šest až sedm za den a postupně klesá až do dvou nebo 2,5 roku věku. Za celé plenkové období rodič musí nakoupit až 4800 kusů jednorázových plen.