Článek
Letos podnikatelka Elena Jakubovič se svou firmou Y&T Luxury Property slaví 11 let na trhu. V exkluzivním rozhovoru pro SZ Byznys poodhalila tajemství realitního byznysu a prémiových nemovitostí.
Kolik stojí průměrný byt prémiové kvality v centru Prahy?
Záleží na tom, jaký je standard toho bytu. Například tento mezonet, ve kterém se nacházíme, může hodně rozhodit statistiky. Takže když se dělá průzkum trhu a dostane se do něj i takový byt, může to průměrnou cenu ve finále rozhodit o desítky tisíc korun. Většinou se proto snažíme určit průměrné ceny, tak, že ty s opravdu výrazně vysokou cenou dáme pryč. Ceny se také liší podle toho, v jakém standardu je postavena nemovitost, co je všechno ve vybavení, v jaké lokalitě se nachází a samozřejmě výhled na Pražský hrad. Ten z pravidla hodně ovlivňuje cenu. Je tu spousta faktorů, které finální cenu ovlivňují.
Základní informace - Pražský trh prémiových nemovitostí
Pražský trh prémiových nemovitostí pandemii koronaviru v průběhu celého roku 2020 vzdoroval.
Ke stabilitě v segmentu realit přispěly zejména rekordně nízké úrokové sazby, zrušení daně z nabytí nemovitosti a také fakt, že kvalitní nemovitosti začalo více lidí vnímat jako vhodnou ochranu svého majetku a úspor.
Poptávka po nemovitostech tak ve většině případů buď stagnovala, nebo meziročně dokonce o jednotky procent rostla.
Rostla i průměrná dosažená cena za prémiové nemovitosti: za metr čtvereční novostavby klienti v průměru zaplatili 131 900 Kč, za metr čtvereční přeprodeje 120 100 Kč. Naopak nájemné v pražském prémiovém segmentu podle Indexu cen nájmů realitní kanceláře Svoboda&Williams kleslo o 11 % na průměrných 29 400 Kč za měsíc.
Jak vypadá klientela takového bytu, ve kterém jsme, za 72 milionů korun?
Upřímně - netuším. Dřív jsme si mohli říct, že klientem bude nejspíš muž, věkově 45 a výš, nejspíš to bude cizinec. Teď vypadá situace ale úplně jinak. Vezměte si, že je na trhu hodně technologických firem, které byly v posledních letech ve svém oboru úspěšné. Jsme takové středoevropské Silicon Valley. To se výrazně projevilo také na proměně zákazníků, kteří si můžou takové nemovitosti dovolit. Třeba minulý rok jsme prodali vilu za 120 milionů a koupil ji kluk, kterému je 33 let. Nenarodil se do bohaté rodiny, ale vydělal ty peníze sám. Nemusí k vám přijít člověk v kravatě, určitého věku a určitého pohlaví. Dnes si už i ženy mohou dovolit koupit nějakou luxusní nemovitost.
Jak se od sebe trh s cenově dostupnějšími realitami, a naopak s těmi prémiovými liší? Jak na ně zapůsobil covid?
Já myslím, že luxusní nemovitosti a nemovitosti přijatelné cenově mají hodně společného. Myslím, že za poslední dobu se zákazníci stali více náročnými, co se týče servisu a co se týče standardu, ve kterém se dokončují nemovitosti. Samozřejmě to, že se zrušila daň z nabytí nemovitosti, hodně oživilo trh s realitami obecně, byl prvního půl roku 2020 mrtvý, zamrzlý. Každý, kdo měl zájem o investici do realit, čekal na dobu, kdy bude daň zrušena. Pro klienty dostupných realit nebo těch luxusních je to rozhodně pozitivní změna. Myslím, že covid udělal pro Čechy byty přístupnější.
Realitní kancelář Eleny Jakubovič ale není zajímavá jen pestrou nabídkou nemovitostí, které má v portfoliu. Podnikatelka totiž svůj byznys založila výhradně na ženách. Jak sama říká, jsou v oboru nejlepší.
„Měly jsme to tak úplně od začátku. Když jsme na začátku byly čtyři, tak jsme nafotily nějaké fotky a vznikl o naší realitní kanceláři článek, který měl hodně pozitivních ohlasů. Tak jsme tento koncept ponechaly. Na druhou stranu nechceme působit, že jsme vysazené proti mužům. I oni mohou být dobrými makléři, spíše nám jde o snahu vyvážit nerovnováhu, kterou pozorujeme na globálním trhu,“ tvrdí zakladatelka realitní kanceláře Elena Jakubovič.
Vstoupily jste v poslední době do mediálního prostředí tím, že jste začaly vydávat svůj vlastní komiks, který se nazývá Supermakléřky. Co vás k tomu vedlo a zakládají se ty příběhy na pravdě?
Byl to můj nápad, který jsem měla před několika lety. V realitním prostředí vznikají různé situace - občas smutné, jindy úsměvné. Říkala jsem si, že by to mohlo být zajímavé se se zkušenostmi podělit jak s klienty, tak s kolegy z realit. Příběhy vychází z naší praxe a zakládají se na pravdě.
Co plány do budoucna? Jak ovlivnil covid vaše vize do dalších měsíců a let?
Spousta lidí říká, že covid pročistí různá odvětví, že kvůli němu některé firmy, které na trhu nemají silné postavení, skončí. V dnešní době jsme se přesvědčili, že krachují ale i firmy, které byly před covidem absolutně zdravé. Pandemie rozhodně nemá pozitivní vliv na realitní odvětví. Posune nás ale hlavně digitálně. Stále jsem ale přesvědčená, že nejlepší je na prohlídku přijít osobně. I když natočíme nejkrásnější video, stejně nejlepší dojem klient získá přímo na místě.