Hlavní obsah

Národ kutilů ukázal, jak vypadá budoucnost nářadí

Foto: Shutterstock, Snapic_PhotoProduction, Seznam Zprávy

Češi si krátí dlouhou chvíli v uzamčené ekonomice vylepšováním svého bydlení.

Většina Čechů se cítí být kutilem, ukázal průzkum. SZ Byznys zjišťoval, jak se tento národní pocit odráží na zakázkách výrobních firem a prodejích e-shopů.

Článek

Pandemie v Češích posílila kutilského ducha. Potvrzují to čísla o prodejích nářadí, stavebních materiálů či vybavení zahrad a bytů. Není ani divu, výzkum agentury NMS Market Reseach pro Raiffeisen stavební spořitelnu (RSTS) ukázal, že téměř dvě třetiny Čechů se považují za kutily, konkrétně 58 procent, a když mají čas a prostor, což jim lockdown umožnil, probudí se v nich řemeslnické pudy.

Ačkoliv se podle průzkumu za kutily považují spíše muži, kteří žijí v menších městech či na vesnici, pilu, vrtačku či rýč si rády vezmou do rukou i ženy a s chutí se pustí do vylepšování vlastního bydlení. Maminka dvou dcer se například do úprav domu a zahrady pustila se svým mužem hned poté, co se loni uzavřela ekonomika.

+3

„Nejprve jsme udělali dětem na zahradě prolézačky se skluzavkou a houpačkami. Sestavila jsem zahradní lavici, postavili jsme dřevník, do zahradního domečku jsem si udělala regál na nářadí a pak jsem se pustila do velké skalky a pár menších osázených trvalkami a borůvkami. Doma jsem udělala botník a poličky a obložila jsem stěny zatím ve dvou místnostech palubkami. Ještě chci vymalovat a udělat si poklop na studnu,“ říká Eva ze Slaného.

Hodně prací dělá sama, protože ji to baví a odkoukala to od svého otce, který je jako zámečník velmi zručný a postavil celý byt v rodinném domě.

„Moc mě to naplňuje a zároveň u toho relaxuju, ale je to i tím, že to dělám postupně, jak mám čas, a ne tak, že musím. Prostě si to promyslím, prohlédnu si videa na internetu, jak se co dělá, pak si jedu pro materiál a pustím se do toho, když mám čas. Určitě mi pomáhá, že pracuju doma, protože jinak bych ten volný čas ztratila třeba jen na cestování do kanceláře. Ani mě nenapadlo, že bych volala řemeslníky. Přijde mi škoda na to vydávat peníze, když to můžu udělat sama,“ dodává.

Její příběh dokládá, že koronavirus má i pozitivní stránky, které umožňují lidem věnovat se více tomu, co je baví, a zároveň jim to zlepšuje úroveň bydlení. Podobně jako Eva se do kutění více než dříve pustila podle průzkumu téměř třetina Čechů. Důvodem byla kromě vlivu pandemie i špatná dostupnost řemeslníků. Jen osm procent lidí kutí méně, a to i kvůli zavřeným hobbymarketům.

Chuť Čechů vylepšit si své obydlí vlastníma rukama dělá radost všem prodejcům, kteří mají nářadí a vše pro dům a zahradu ve své nabídce.

„V posledním roce výrazně roste zájem o AKU i elektrické nářadí a tento trend v posledních týdnech ještě zesiluje. V březnu jsme zaznamenali nárůst prodejů v kategorii nářadí o více než 150 procent. Vysvětlujeme si to tím, že Češi jsou opravdu národem kutilů a čas, který jsou nyní nuceni více trávit ve svých domovech, vyplňují jejich vylepšováním,“ říká mluvčí Alzy Daniela Chovancová.

Letos podle ní zároveň výrazně dříve začíná růst zájem o nákup bazénů, což lze vyčíst z nárůstu prodejů doprovodného sortimentu, velkým hitem, který se začal prodávat dříve, jsou i nafukovací vířivky, které je díky vyhřívání možné používat už nyní.

Zájem o různé aku programy pro kutily, jako jsou vrtačky nebo pily, zaznamenalo už loni a znovu letos také internetové tržiště Mall.cz.

„Lidé se kvůli vládním opatřením stáhli na zahrady a domácí dílny a věnují se buď kutilství jako takovému, nebo řeší různé opravy domů a podobně. Vidíme to na nárůstu kutilského sortimentu. Tento zájem stále trvá, a některé kategorie v segmentu dílny dokonce meziročně ještě posilují. Velkým trendem je nahrazování elektrické šňůry baterií a pak také multifunkční nářadí, kdy je s nimi díky různým nástavcům možné vrtat, brousit nebo řezat. Daří se také prodejům žebříků a vrtacích kladiv,“ říká mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.

Meziroční nárůst celého segmentu zahradního vybavení a vybavení pro kutily přes 80 procent sleduje i e-shop Patro.cz Nejcitelněji mu rostou prodeje nářadí na zahradu či do dílny. Výrazně posílily například prodeje sekaček, nůžek či drtičů na větve. V březnu pak e-shop evidoval zvýšený zájem o nářadí do dílny, zejména o aku varianty ručního nářadí, jako jsou vrtačky a pily.

„Sledujeme také nárůst pracovního oblečení, které nám vyskočilo za první kvartál roku 2021 o téměř 130 procent oproti stejnému období loňského roku. Nárůst zcela určitě připisujeme aktuální situaci související s uzavřením okresů, kdy si lidé zvelebují zahrady a domácnosti,“ říká Přemysl Vícha, ředitel Patro.cz.

Podle něj bude tento zájem ještě narůstat, jak se příští pondělí otevře možnost znovu cestovat mezi okresy, protože celá řada majitelů chat a chalup ještě po zimě své nemovitosti a pozemky nestačila připravit na jaro a bude se to snažit dohnat.

Růst zájmu o věci spojené s úpravou domů a zahrad eviduje i srovnávač cen Zboží.cz. „Faktem je, že mnoho prodejců, kteří měli jen kamenné prodejny, si nyní zřizuje narychlo e-shopy. Velký počet nových e-shopů evidujeme právě z oblasti Byt, dům a zahrada. Jen od začátku roku se jich u nás v této kategorii registrovalo dalších zhruba pět set,“ říká jeho manažer Jan Kriegel.

Růst poptávky zaznamenávají však i stavební firmy, a to od těch Čechů, kteří si nechají udělat od profesionálů vše na klíč, anebo si objednají řemeslníky jen na část odborných prací a zbytek dodělají sami. „V bytech převažují rekonstrukce a nejrůznější vylepšení. Co se týče majitelů domů, ti často rekonstruují nevyužité prostory, jako jsou půdy nebo sklepy. Časté jsou také úpravy zahrad, léta odkládané stavby pergol, posezení, venkovních krbů či bazénů,“ říká Jiří Bonk, ředitel stavební společnosti Wirtuuu.

Vylepšování životního standardu pocítil na svém odbytu také český výrobce zrcadel Amirro. Prodeje konečným zákazníkům meziročně navýšil o 15 procent, a na e-shopu Zrcadla.cz pak dokonce stouply o 45 procent. V segmentu levnějších zrcadel je přitom podle společnosti patrný nárůst o necelých 12 procent a u kategorie designových a chytrých zrcadel pak téměř o čtvrtinu.

Zájem o lepší bydlení pociťuje i výrobce oken Velux, jehož prodeje stouply o dvojciferné procento. Zájem byl kromě klasických oken i o takzvané oblečené okno spojené se zateplením a zastíněním. „Když pod střešním oknem musíte strávit celý den v home office, tak jste rád, že máte zastínění, aby vám nebylo takové horko,“ vysvětluje k tomu Dagmar Plevačová, která až do konce loňska vedla Velux ČR.

Doporučované