Článek
Podíl Čechů nakupujících na internetu se letos meziročně zvýšil z 39 procent na 54 procent. Internet mělo letos 82 procent domácností a PC nebo tablet pak 79 procent, před pěti lety to bylo shodně 73 procent. Chytrou televizi využívá 34 procent domácností. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) na středeční tiskové konferenci.
Za výrazným nárůstem uživatelů nakupujících na internetu je první vlna koronavirové epidemie, kdy byla zavřená velká část obchodů. „Potraviny si během sledovaných tří jarních měsíců nakoupilo 13 procent osob. Stejný podíl si přes internet objednal jídlo z restaurací či fastfoodů. Oblečení nebo obuv si koupilo online 30 procent osob. Byla to nejčastěji nakupovaná položka na internetu, stejně jako v několika předchozích letech,“ uvedl předseda Českého statistického úřadu Marek Rojíček.
Častěji se díváme na televizi
Češi letos rovněž sledovali pořady na webu televizních stanic a vzrostl i počet osob, které sledují videa na YouTube či podobných stránkách sloužících ke sdílení videí. „Největší meziroční nárůst zaznamenalo sledování placených pořadů. Zatímco na jaře roku 2019 uvedla tři procenta osob, že si zaplatila za sledování filmů či seriálů přes internet, v roce 2020 to bylo již 10,5 procenta. Nejčastěji sledují placené programy na internetu osoby ve věku 25 až 34 let,“ dodala Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.
Chytrou televizi využívá třetina českých domácností. Za poslední čtyři roky došlo k nárůstu jejího používání přibližně na trojnásobek. Některou formu nositelné elektroniky, tedy především chytré hodinky, fitness náramky a bezdrátová sluchátka, používá v Česku 32 procent osob a chytré reproduktory 18 procent osob. Zařízení internetu věcí v domácnostech, mezi která patří hlavně chytrá topení či světla, chytré domácí spotřebiče a chytrá bezpečnostní zařízení, používá 8,5 procenta domácností.
Přestože čtyři pětiny domácností mají PC a internet, sedm procent školou povinných dětí bydlí v rodinách, kde nemají žádný stolní nebo přenosný počítač. Dvě procenta žáků ve věku šest až 15 let pak žije v domácnostech bez přístupu k internetu.