Hlavní obsah

Kavárenský řetězec zavřel v Česku 27 poboček, ale chystá protitah

Foto: Costa Coffee ČR, Seznam Zprávy

Kavárenská síť Costa Coffee uložila v lednu k ledu polovinu svých poboček, přesto chystá letos expanzi.

Kavárny Costa Coffee navzdory zmražení desítek svých poboček hodlají otevřít nové. Jaké to je, se na takovou „slávu“ chystat v době, kdy vláda plánuje superlockdown? Šéf sítě Aleš Fránek na to odpovídá v rozhovoru pro SZ Byznys.

Článek

Koronavirus síti kaváren Costa Coffee srazil loni tržby o 85 procent. Rozvážky příliš nepomohly, v současnosti činí asi deset procent objednávek. Společnost proto musela dočasně uzavřít 27 nevydělávajících poboček, dalších 28 ale nadále funguje. A firma se navzdory krizi snaží dál expandovat. Letos otevře nejméně dvě nové kavárny v Praze, i když patrně budou minimálně část roku prodávat jen z okének a na rozvoz. „Již nyní však mohu říci, že letos nezůstaneme pouze u dvou nových kaváren, ale bude jich víc,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Aleš Fránek, šéf sítě Costa Coffee.

Síť kaváren Costa Coffee dočasně zavřela na přelomu roku desítky svých poboček. Co rozhodlo o tom, které zůstanou naživu a které usnou?

Je pravda, že současná situace nám nenahrává do karet, ale zavřít rozhodně neplánujeme. Přistoupili jsme k dočasnému uzavření několika provozoven, které byly vzhledem k umístění výrazně neprofitabilní a menší ztrátu generují právě při dočasném uzavření. Řeč je zhruba o 27 kavárnách, které jsou „zmražené“ (mimo asi dvacítku kaváren v Praze to jsou i kavárny v Liberci, Teplicích, Plzni, Ostravě a Olomouci, pozn. red.). Momentálně tedy funguje 28 kaváren jako výdejní okénko.

Budete některé provozovny prodávat? Například v metru Na Můstku už vaří kávu jiná firma.

Žádnou kavárnu Costa Coffee jsme neprodali, ani to nemáme v plánu. V roce 2020 došlo k uzavření kavárny Na Můstku, protože tam skončila nájemní smlouva. Nyní v únoru ze stejného důvodu uzavřeme trvale pobočku v obchodním domě Máj a stěhujeme se do lukrativnějších prostor v OC Quadrio. Tam je nyní kiosek, nicméně na úrovni tramvajové zastávky tam bude i nová, plnohodnotná kavárna.

Jak citelně zasáhla pandemie váš byznys? O kolik vám klesly tržby?

V roce 2020 byly naše tržby o zhruba 85 procent nižší než v roce 2019.

Jaké pobočky vám nyní přinášejí nejvíc peněz?

Nejvyšší podíl na aktuálních tržbách mají lokality jako OC Smíchov, Karlovo náměstí, Hlavní nádraží v Praze, mimo Prahu například Brno a Ústí nad Labem.

V lednu jste se spojili s rozvážkovou službou Wolt. Jak vám rozvoz pomáhá a budete ho rozšiřovat?

Ano. Snažíme se najít jiné cesty ke svým zákazníkům. V Praze si mohou lidé od konce ledna objednávat do práce či domů kávu, dorty, ale i balenou kávu nebo kapsle do kávovaru v šesti pobočkách, a to do čtyř kilometrů od těchto poboček, mezi které patří například Tylovo náměstí, Florenc a Italská. Vzhledem k charakteru služby si však nejde objednávat šlehačku a kvůli čerstvosti také espresso či ristretto. V únoru jsme službu rozšířili i do Brna a výhledově si bude možné kávu z Costa Coffee objednat i přes jiné donáškové služby.

Co se týče dopadu rozvozu na naše tržby. Je evidentní, že zájem zákazníků o doručení našich produktů vzhledem k vývoji pandemie roste. Nicméně aktuálně tvoří tyto objednávky méně než 10 procent z celkového počtu transakcí.

Změnila pandemie a rozvoz strukturu objednávek?

Složení objednávek se dle očekávání změnilo, ale to je veskrze dáno hlavně tím, že veškerý prodej je s sebou. Zároveň jsme tomuto způsobu prodeje museli přizpůsobit i nabídku. Obecně se prodává mnohém více nápojů a méně jídla. Průměrný nákup na jednu transakci je nyní nižší.

V únoru jste spustili v pilotním režimu službu „přeskoč frontu“, která umožňuje rychlejší odbavení. Jak se osvědčila a budete ji rozšiřovat?

Tuto službu lze nazvat také jako „objednej a vyzvedni“. Zákazník si může objednat kávu například při cestě vlakem do Prahy a následně si ji bez čekání vyzvednout v pobočce Costa Coffee na Hlavním nádraží. Služba byla spuštěna jako pilot na šesti pobočkách v Praze a zpětná vazba od našich zákazníků je zatím pozitivní.

Co se týče dalšího rozvoje, pilotní program budeme vyhodnocovat a pak se rozhodneme, kde dál by ho šlo případně využít.

Loni, ještě než k nám vtrhla pandemie, jste plánovali otevřít tři nové pobočky, pak jste jich polovinu zavřeli. Jaké plány máte na letošní rok?

Kavárenskou síť Costa Coffee chceme jako jedni z mála i v této době i nadále rozvíjet. Tlak na rozvoj není takový jako v minulých letech, ale pokud se objeví zajímavé příležitosti, tak jsme připraveni se jim věnovat. V březnu se dokonce chystáme otevřít dvě nové kavárny. A to v galerii Fénix na Václavském náměstí a v OC Spektrum v Praze Čestlicích. O tyto lokality jsme se dlouhodobě zajímali.

V tuto chvíli pracujeme s variantou, že při lockdownu zůstanou nové pobočky zavřené, a půjde tak jen o otevření výdejových okének.

Jaké to je, otevírat nové pobočky v takovém osekaném režimu? Zažili jste něco podobného?

Asi jako pro každého je toto i pro nás v rámci spouštění nové pobočky absolutně neobvyklá situace, kterou jsme nikdy nezažili. Obecně lze ale říci, že otevření v módu výdejového okna je provozně jednodušší a rychlejší než klasická plnohodnotná kavárna, jak ji znáte, tedy včetně sezení, kompletního sortimentu a tak dále.

V rámci propagace nového místa, kdy chcete přesvědčit zákazníky, aby navštívili novou kavárnu, je to samozřejmě mnohem těžší a vyžaduje to větší úsilí jak časově, tak finančně. Již nyní však mohu říci, že letos nezůstaneme pouze u dvou nových kaváren, ale bude jich víc.

Další dosud fungující pobočky tak do řízeného spánku ukládat nebudete?

Dočasné uzavírání záleží na aktuálním dění a zpřísňování nebo uvolňování opatření české vlády. K dočasnému uzavření přistupujeme pouze v případě, kdy se dostaneme do situace, že toto uzavření generuje menší ztrátu, než když máme otevřeno. Žádnou pobočku kvůli covidu-19 neuzavíráme trvale.

Doporučované